תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת כי תשא לילדים – שפלות היא תנאי הכרחי לקבלת התורה
הקראת כתבה
כְּתוֹצָאָה מִשְּׁבִירַת הַלּוּחוֹת
מֹשֶׁה רַבֵּינוּ בּוֹשֵׁשׁ לָרֶדֶת מֵהַר סִינַי וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל חוֹטְאִים בְּחֵטְא הָעֵגֶל.
אוֹ טוֹ טוֹ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ יוֹרֵד מִן הָהָר וּשְׁנֵי לוּחוֹת הַבְּרִית בְּיָדוֹ,
וְכַאֲשֶׁר הוּא רוֹאֶה אֶת הַחֲגִיגָה הַגְּדוֹלָה שֶׁעָשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל סְבִיב הָעֵגֶל,
הוּא שׁוֹבֵר אֶת הַלּוּחוֹת לְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל.
מֹשֶׁה רַבֵּינוּ נִתְמַלֵּא צַעַר עַל שֶׁשָּׁבַר אֶת הַלּוּחוֹת,
אוּלָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַרְגִּיעוֹ וְאוֹמֵר לוֹ:
אַל תִּצְטַעֵר, כִּי בַּלּוּחוֹת הָרִאשׁוֹנִים הָיוּ רַק עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת,
וְאִלּוּ בַּלּוּחוֹת הַשְּׁנִיִּים יִהְיוּ גַּם הֲלָכוֹת גַּם מִדְרָשִׁים וְגַם אַגָּדוֹת…
וַאֲפִלּוּ הַתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כֻּלָּהּ.
וְהַדָּבָר מְעוֹרֵר תְּמִיהָה!
לָמָּה לֹא נָתַן הַשֵּׁם לְעַם יִשְׂרָאֵל אֶת כָּל הַתּוֹרָה בַּלּוּחוֹת הָרִאשׁוֹנִים,
לָמָּה נָתַן אוֹתָם דַּוְקָא בַּלּוּחוֹת הַשְּׁנִיִּים אַחֲרֵי הַחֵטְא וְאַחֲרֵי שְׁבִירַת הַלּוּחוֹת?…
שִׁפְלוּת הִיא תְּנַאי הֶכְרֵחִי לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה
זֹאת עָלִינוּ לַדַּעַת,
שֶׁכְּדֵי לִהְיוֹת רָאוּי לְקַבֵּל אֶת תּוֹרַת הַשֵּׁם,
צָרִיךְ לִהְיוֹת עָנָו וּשְׁפַל רוּחַ,
וּכְמוֹ שֶׁאָנוּ אוֹמְרִים בַּתְּפִלָּה:
"וְנַפְשִׁי כֶּעָפָר לַכֹּל תִּהְיֶה, פְּתַח לִבִּי בְּתוֹרָתְךָ".
כִּי כְּדֵי שֶׁלִּבֵּנוּ יִהְיֶה כְּלִי פָּתוּחַ וּמֻכְשָׁר לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה,
עָלֵינוּ לִהְיוֹת שְׁפָלִים כַּעֲפַר הָאָרֶץ.
בִּשְׁעַת מַתַּן תּוֹרָה הָיוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַרְגָּשָׁה וּבְמַצַּב שֶׁל הִתְנַשְּׂאוּת וְרוֹמְמוּת.
הֵם הִרְגִּישׁוּ עַצְמָם מְכֻבָּדִים וַחֲשׁוּבִים,
כִּי הַשֵּׁם בָּחַר בָּהֶם מִכָּל הָעַמִּים וְרוֹמֵם אוֹתָם מִכָּל הַלְּשׁוֹנוֹת.
מָה שֶׁהָיָה חָסֵר לָהֶם הוּא רֶגֶשׁ הָעֲנָוָה וְהַשִּׁפְלוּת.
וְכַאֲשֶׁר מֹשֶׁה שָׁבַר לְעֵינֵיהֶם אֶת הַלּוּחוֹת נִשְׁבְּרָה רוּחָם,
וְאָז הִרְגִּישׁוּ מֻשְׁפָּלִים וְחָדְרָה בָּהֶם תְּחוּשַׁת הָעֲנָוָה.
וְאָז אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמֹשֶׁה: יִישַׁר כּוֹחֲךָ שֶׁשִּׁבַּרְתָּ אֶת הַלּוּחוֹת,
כִּי כָּךְ גָּרַמְתָּ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁיִּהְיוּ שְׁפֵלִים וְכֵלִים לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה.
וּמִכָּאן אֶפְשָׁר לְהָבִין לָמָּה נִשְׁמְרוּ בַּאֲרוֹן הָעֵדוּת שֶׁבְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ
לֹא רַק הַלּוּחוֹת הַשְּׁנִיִּים שֶׁהָיוּ שְׁלֵמִים, אֶלָּא גַּם שִׁבְרֵי הַלּוּחוֹת הָרִאשׁוֹנִים.
לְהַזְכִּירֵנוּ, שֶׁלֹּא בְּמִדַּת הַגַּאֲוָה נְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה וְנַפְנִים אוֹתָהּ,
אֶלָּא דַּוְקָא בְּשִׁפְלוּת וּבַעֲנָוָה וּבְבִטּוּל עַצְמִי.
פרסום תגובה חדשה