תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
כוחו של דיבור
- "אֱמוֹר" – הוֹרָאָה לַכֹּל
- אִמְרוֹת הַשֵּׁם אֲמָרוֹת טְהֹרוֹת
- עַד הֵיכָן פּוֹעֵל דִּבּוּר שֶׁל יְהוּדִי?
- לְסַפֵּר בְּשֶׁבַח חֲבֵרוֹ לְעַצְמוֹ וּכְלַפֵּי הַזּוּלַת
- "וְלֹא בִּגְנוּתוֹ כְּלָל"
- דִּבּוּר מְבַטֵּא בְּגִלּוּי מַה שֶׁקַּיָּם בְּהֶעְלֵם
- לִמּוּד זְכוּת – גִּלּוּי הַכּוֹחוֹת הַנַּעֲלִים
- לְהַזְהִיר גְּדוֹלִים עַל קְטַנִּים
- "אֱמוֹר" – "מִלְּכַתְּחִלָּה אָרִיבְעֵר"
"אֱמוֹר" – הוֹרָאָה לַכֹּל
כָּל עִנְיָן בַּתּוֹרָה הוּא הוֹרָאָה – "תּוֹרָה" מִלְּשׁוֹן הוֹרָאָה נִצְחִית בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם לְכָל יְהוּדִי בְּכָל זְמַן וּבְכָל מָקוֹם. גַּם שֵׁם שֶׁל פָּרָשָׁה תּוֹרָה הִיא, כְּלוֹמַר, הוֹרָאָה לְכָל יְהוּדִי.
כָּךְ בַּמִּלָּה "אֱמוֹר" (שָׁם הַפָּרָשָׁה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁל סֵפֶר "וַיִּקְרָא") יֵשׁ הוֹרָאָה כְּלָלִית לְכָל יְהוּדִי. לֹא רַק כְּבִטּוּי לְהֶתֵּר אֲמִירָה, אֶלָּא צִוּוּי לַאֲמִירָה רְצוּיָה. וְאֵין הַכַּוָּנָה לַאֲמִירָה וְדִבּוּר בַּתּוֹרָה, כִּי עַל זֶה יֵשׁ צִוּוּי מְפֹרָשׁ בַּתּוֹרָה: "וְדִבַּרְתָּ בָּם" (דברים ו ז). שֶׁמִּצַּוָּהּ לִקְרֹא בַּתּוֹרָה וְלִלְמֹד בָּהּ וּלְעַיֵּן בְּפֵרוּשֶׁיהָ, עַד שֶׁרָאוּי לִשְׁאֹף לְדַבֵּר רַק דִּבְרֵי תּוֹרָה כָּל הַחַיִּים. אֶלָּא שֶׁבְּנִגּוּד לַתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב שֶׁהָעִקָּר בָּהּ הוּא הַדִּבּוּר, בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה חָשׁוּב עִנְיַן הַהֲבָנָה וְהַהַשָּׂגָה.
אִמְרוֹת הַשֵּׁם אֲמָרוֹת טְהֹרוֹת
עַל הַפָּסוּק "אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים" (ויקרא כא א) שֶׁבְּפָרָשַׁת "אֱמוֹר" אוֹמֵר הַמִּדְרָשׁ: "אִמְרוֹת הַשֵּׁם אֲמָרוֹת טְהוֹרוֹת (תְּהִלִּים יב ז) בְּנִגּוּד לְאִמְרוֹת בָּשָׂר וָדָם שֶׁאֵינָן תָּמִיד אֲמָרוֹת טְהוֹרוֹת, כָּךְ בְּנֹהַג שֶׁבָּעוֹלָם מֶלֶךְ בָּשָׂר וָדָם נִכְנַס לַמְּדִינָה כָּל בְּנֵי הַמְּדִינָה מְקַלְּסִין אוֹתוֹ וְעָרֵב לוֹ קִלּוּסָן, אָמַר לָהֶם לְמָחָר אֲנִי בּוֹנֶה לָכֶם וְכוּ', יָשַׁן לוֹ וְלֹא עָמַד, הֵיכָן הוּא וְהֵיכָן אִמְרוֹתָיו, אֲבָל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֵינוֹ כֵּן, אֶלָּא "וְהַשֵּׁם אֱלֹקִים אֱמֶת" (יִרְמְיָה י י). לָמָּה הוּא אֱמֶת, אָמַר רַבִּי אָבִין שֶׁהוּא (הֶמְשֵׁךְ הַפִּסּוּק שָׁם) "אֱלֹקִים חַיִּים וּמֶלֶךְ עוֹלָם".
וּמִכֵּיוָן שֶׁיְּהוּדִים הַדְּבֵקִים בְּהַשֵּׁם חַיִּים (אָבוֹת דְּרַבִּי נָתָן סוֹף פֶּרֶק לד) שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּהַשֵּׁם אֱלֹקֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם" (וָאֶתְחַנַּן ד ד), מִכָּאן, שֶׁגַּם אֵצֶל יְהוּדִים יֵשׁ אֲמִירָה לַזּוּלַת שֶׁהִיא טְהוֹרָה, בְּדוֹמֶה לַאֲמִירַת הַשֵּׁם, כִּבְיָכוֹל, וּבְוַדַּאי תְּקֻיַּם. יוֹתֵר מִזֶּה: הֲרֵי צַדִּיקִים דּוֹמִים לְבוֹרְאָם (בְּרֵאשִׁית רַבָּה פֶּרֶק סז ח), וְלָכֵן כְּשֵׁם שֶׁאֲמִירַת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לֹא זוֹ בִּלְבַד שֶׁתְּקֻיַּם בְּמַעֲשֵׂה, אֶלָּא הָאֲמִירָה עַצְמָהּ פּוֹעֶלֶת וּמַשְׁפִּיעָה, שֶׁהֲרֵי "בִּדְבַר הַשֵּׁם שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ" (תְּהִלִּים לג ו), בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת נִבְרָא הָעוֹלָם (אָבוֹת רפ"ה) – כָּךְ, מֵעֵין זֶה, כִּבְיָכוֹל, גַּם אֵצֶל צַדִּיקִים יֵשׁ אֲמִירָה שֶׁהִיא עַצְמָהּ פּוֹעֶלֶת אֶת הַפְּעֻלָּה הַדְּרוּשָׁה.
עַד הֵיכָן פּוֹעֵל דִּבּוּר שֶׁל יְהוּדִי?
וּלְהַדְגִּישׁ, שֶׁצָּרִיךְ לְדַבֵּר רַק חִיּוּבִי, וְלֹא הַהֵפֶךְ! יֵשׁ לְהִמָּנַע מִלָּשׁוֹן הָרַע וַאֲפִלּוּ מֵאֲבַק לָשׁוֹן הָרַע עַד הַקָּצֶה הָאַחֲרוֹן. וְאַף לְהִמָּנַע מִדְּבָרִים בְּטֵלִים, וְעַל זֶה אָמְרוּ חֲזַ"ל: "אֱמֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה" (אבות א טו), "וְלֹא מָצָאתִי לַגּוּף טוֹב מִשְּׁתִיקָה" (אבות א ז).
עַד כַּמָּה חָמוּר עִנְיַן לָשׁוֹן הָרַע מְלַמֵּד הַמִּדְרָשׁ בְּוַיִּקְרָא רַבָּה (כו ב): "מָצִינוּ תִּינוֹקוֹת בִּימֵי דָּוִד עַד שֶׁלֹּא טָעֲמוּ טַעַם חֵטְא וְהָיוּ יוֹדְעִים לִדְרֹשׁ אֶת הַתּוֹרָה מ"ט פָּנִים טָמֵא ומ"ט פָּנִים טָהוֹר, וַהֲוָה דָּוִד מַצְלִי עֲלֵיהוֹן (=וְהָיָה דָּוִד מִתְפַּלֵּל עֲלֵיהֶם): אַתָּה הַשֵּׁם תִּשְׁמְרֵם (תְּהִלִּים יב ח), אַתָּה הַשֵּׁם נְטֹר אוֹרַיְתְהוֹן בְּלִבְּהוֹן (=שְׁמֹר תּוֹרָתָם בְּלִבָּם) תִּנְצְרֵם מִן הַדּוֹר זוּ וְכוּ'", וּמַמְשִׁיךְ הַמִּדְרָשׁ וּמְסַפֵּר, שֶׁלַּמְרוֹת זֹאת: "אַחַר כָּל הַשֶּׁבַח הַזֶּה יוֹצְאִין לַמִּלְחָמָה וְנָפְלָן, אֶלָּא עַל יְדֵי שֶׁהָיוּ בָּהֶם דִּלְטוּרִין הָיוּ נָפְלָן".
וּמַרְחִיב בַּמִּדְרָשׁ שָׁם בְּחֻמְרַת לָשׁוֹן הָרַע, וּבְסִיּוּמוֹ הוּא שׁוֹאֵל: "וְלָמָּה קוֹרֵא שְׁלִישִׁי? (כְּלוֹמַר, לָמָּה נִקְרָא שְׁמוֹ שֶׁל לָשׁוֹן הָרַע, לָשׁוֹן שְׁלִישִׁי?) שֶׁהוּא הוֹרֵג שְׁלֹשָׁה: הָאוֹמְרוֹ וְהַמְּקַבְּלוֹ וְהַנֶּאֱמָר עָלָיו". כְּלוֹמַר, שֶׁהַלָּשׁוֹן הָרַע הוֹרֵג גַּם אֶת מֵי שֶׁמְּדַבְּרִים עָלָיו.
[לְהַלָּן לְשׁוֹן הַמִּדְרָשׁ בִּדְבָרִים רַבָּהּ:
דָּבָר אַחֵר: (דְּבָרִים יז יד): "וְאָמַרְתָּ אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ" אָמַר רַבִּי יְהוּדָה בְּרַבִּי אִלְעַאי: עַל ג' דְּבָרִים נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל בִּכְנִיסָתָן לָאָרֶץ, וְאֵלּוּ הֵן: לִמְחוֹת זִכְרוֹ שֶׁל עֲמָלֵק, וּלְמַנּוֹת לָהֶם מֶלֶךְ, וְלִבְנוֹת לָהֶם בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. וּמִנּוּ לָהֶם מֶלֶךְ, וּמָחוּ זִכְרוֹ שֶׁל עֲמָלֵק, וְלָמָּה לֹא בָּנוּ לָהֶן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ? שֶׁהָיוּ בֵּינֵיהֶם דִּלְטוּרִין. תֵּדַע לָךְ, דְּאָמַר רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָן: דּוֹרוֹ שֶׁל אַחְאָב עוֹבְדֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים הָיוּ, וְהָיוּ יוֹצְאִין לְמִלְחָמָה וְנוֹצְחִין. וְלָמָּה כֵּן? שֶׁלֹּא הָיָה בֵּינֵיהֶן דִּלְטוּרִין. לְפִיכָךְ הָיוּ יוֹצְאִין לְמִלְחָמָה וְנוֹצְחִין. תֵּדַע לְךָ, כְּשֶׁבִּקְּשָׁה אִיזֶבֶל לַהֲרֹג כָּל נְבִיאֵי הַשֵּׁם, מֶה עָשָׂה עוֹבַדְיָה? הִטְמִין אוֹתָן בִּמְעָרוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר (מְלָכִים א יח): וָאַחְבִּא מִנְּבִיאֵי הַשֵּׁם חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה, וְלֹא הָיָה אָדָם שֶׁאָמַר לְאַחְאָב כָּךְ וְכָךְ עָשָׂה עוֹבַדְיָה.
אֲבָל דּוֹרוֹ שֶׁל שָׁאוּל כֻּלָּן הָיוּ דִּלְטוּרִין. תֵּדַע לְךָ, כְּשֶׁהָיָה שָׁאוּל רוֹדֵף אַחַר דָּוִד, הָיוּ הַכֹּל אוֹמְרִים עָלָיו לָשׁוֹן הָרַע לְשָׁאוּל, שֶׁנֶּאֱמַר: (תְּהִלִּים נב): בְּבוֹא דּוֹאֵג הָאֲדֹמִי וְגוֹ'. (תְּהִלִּים נד): בְּבוֹא הַזִּיפִים וַיֹּאמְרוּ לְשָׁאוּל. לְפִיכָךְ הָיוּ נוֹפְלִים בַּמִּלְחָמָה.
דָּבָר אַחֵר: אָמַר רַב מִינָא: כָּל שֶׁאוֹמֵר לָשׁוֹן הָרַע מְסַלֵּק הַשְּׁכִינָה מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה. תֵּדַע לְךָ, מַה דָּוִד אוֹמֵר? (תְּהִלִּים נז) נַפְשִׁי בְּתוֹךְ לְבָאִם אֶשְׁכְּבָה לֹהֲטִים בְּנֵי אָדָם שִׁנֵּיהֶם חֲנִית וְחִצִּים וּלְשׁוֹנָם חֶרֶב חַדָּה. מַה כְּתִיב אַחֲרָיו? (שָׁם) רוּמָה עַל הַשָּׁמַיִם אֱלֹהִים וְגוֹ'. אָמַר דָּוִד: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם! מַה הַשְּׁכִינָה עוֹשָׂה לְמַטָּה?! סַלֵּק אֶת הַשְּׁכִינָה לָרָקִיעַ! דָּבָר אַחֵר: אָמַר רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָן: לָמָּה נִקְרָא שְׁמוֹ שֶׁל לָשׁוֹן הָרַע, לָשׁוֹן שְׁלִישִׁי? שֶׁהוּא הוֹרֵג שְׁלֹשָׁה: שֶׁאֲמָרוֹ, וְהַמְּקַבְּלוֹ, וְשֶׁנֶּאֱמַר עָלָיו. מִנַּיִן? דּוֹאֵג שֶׁאֲמָרוֹ, וְשָׁאוּל שֶׁקִּבְּלוֹ, וְנֹב עִיר הַכֹּהֲנִים, שֶׁנֶּאֱמַר עֲלֵיהֶן.
דָּבָר אַחֵר: אָמַר רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָן: שָׁאֲלוּ לַנָּחָשׁ וְאָמְרוּ לֵהּ: לָמָּה אַתָּה מָצוּי בֵּין הַגְּדֵרוֹת? אָמַר לָהֶן: שֶׁפָּרַצְתִּי גִּדְרוֹ שֶׁל עוֹלָם! אָמְרוּ לוֹ: וְלָמָּה אַתָּה מְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ וּלְשׁוֹנְךָ שׁוֹתֵת בָּאָרֶץ? אָמַר לָהֶן: שֶׁהוּא גָּרַם לִי שֶׁאָמַרְתִּי לָשׁוֹן הָרַע עַל בּוֹרְאִי. וּמֶה הָיָה הַלָּשׁוֹן הָרַע? אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ דְּסִיכְנִין, בְּשֵׁם רַבִּי לֵוִי: הַנָּחָשׁ הָרִאשׁוֹן הָיָה מֵסִיחַ כִּבְנֵי אָדָם. כֵּיוָן שֶׁלֹּא הָיוּ אָדָם וְחַוָּה מְבַקְּשִׁין לֶאֱכֹל מֵאוֹתוֹ אִילָן, הִתְחִיל לוֹמַר לָשׁוֹן הָרַע עַל בּוֹרְאוֹ. אָמַר לָהֶן: מִן הָאִילָן הַזֶּה אָכַל הַבּוֹרֵא וּבָרָא אֶת עוֹלָמוֹ וְצִוָּה אֶתְכֶם שֶׁלֹּא תֹּאכְלוּ מִמֶּנּוּ וְתִבְרְאוּ עוֹלָם אַחֵר. וּמֶה עָשָׂה לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? קָצַץ אֶת רַגְלָיו וְכָרַת אֶת לְשׁוֹנוֹ, שֶׁלֹּא יְהֵא מֵסִיחַ.
דָּבָר אַחֵר: שָׁאֲלוּ לְנַחֵשׁ, אָמְרוּ לוֹ: מָה אַתָּה נֶהֱנֶה, שֶׁאַתָּה נוֹשֵׁךְ? אָמַר לָהֶם: עַד שֶׁאַתֶּם שׁוֹאֲלִין אוֹתִי לָמָּה, אֵין אַתֶּם שׁוֹאֲלִין לְבַעֲלֵי לָשׁוֹן הָרַע?! שֶׁנֶּאֱמַר (קֹהֶלֶת י): אִם יִשֹּׁךְ הַנָּחָשׁ בְּלוֹא לָחַשׁ וְאֵין יִתְרוֹן לְבַעַל הַלָּשׁוֹן. מַה נֶּהֱנֶה שֶׁאוֹמֵר לָשׁוֹן הָרַע?
דָּבָר אַחֵר: אָמְרוּ לַנָּחָשׁ: לָמָּה אַתָּה נוֹשֵׁךְ בְּאֵבֶר אֶחָד וְאַרְסְךָ מְהַלֵּךְ בְּכָל הָאֵבָרִים? אָמַר לָהֶן: עַד שֶׁאַתֶּם שׁוֹאֲלִין אוֹתִי לָמָּה אֵין אַתֶּם שׁוֹאֲלִין לְבַעֲלֵי הַלָּשׁוֹן, שֶׁעוֹמֵד בְּרוֹמִי וְהוֹרֵג בְּסוּרְיָה, עוֹמֵד בְּסוּרְיָה וְהוֹרֵג בְּרוֹמִי!
רְאֵה כַּמָּה קָשֶׁה כֹּחוֹ שֶׁל לָשׁוֹן הָרַע, שֶׁנִּצְטַוּוּ לִבְנוֹת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וּבִשְׁבִיל שֶׁהָיָה הַדּוֹר בַּעֲלֵי לָשׁוֹן הָרַע, לֹא נִבְנָה בִּימֵיהֶם (דְּבָרִים רַבָּה ה י)].
וּמִזֶּה מוּבָן, שֶׁהָאֲמִירָה הַטּוֹבָה וְהָרְצוּיָה, שֶׁעָלֶיהָ מוֹפִיעַ הַצִּוּוּי "אֱמוֹר" הִיא הַהֵפֶךְ הַגָּמוּר מִלָּשׁוֹן הָרַע – אֲמִירָה בְּשֶׁבַח הַזּוּלַת. וַאֲמִירָה זוֹ עַצְמָהּ מַשְׁפִּיעָה וּפוֹעֶלֶת אֶת פְּעֻלָּתָהּ.
לְסַפֵּר בְּשֶׁבַח חֲבֵרוֹ לְעַצְמוֹ וּכְלַפֵּי הַזּוּלַת
הָרַמְבָּ"ם בְּהִלְכוֹת דֵּעוֹת פֶּרֶק ה' מַסְבִּיר כֵּיצַד צָרִיךְ לִהְיוֹת דִּבּוּר שֶׁל תַּלְמִיד חָכָם: "מְסַפֵּר בְּשֶׁבַח חֲבֵרוֹ וְלֹא בִּגְנוּתוֹ כְּלָל". וּבְפֶרֶק ו' אוֹמֵר הָרַמְבָּ"ם: "מִצְוָה עַל כָּל אָדָם לֶאֱהֹב אֶת כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל כְּגוּפוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (קְדוֹשִׁים יט יח) לְפִיכָךְ צָרִיךְ לְסַפֵּר בְּשִׁבְחוֹ…".
כְּלוֹמַר, גַּם יְהוּדִי פָּשׁוּט שֶׁחַיָּב בְּאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל, צָרִיךְ לְסַפֵּר בְּשִׁבְחוֹ שֶׁל כָּל יְהוּדִי. אֶלָּא שֶׁתַּלְמִיד חָכָם שֶׁנִּכָּר בְּחָכְמָתוֹ וּבְדֵעוֹתָיו וּמֻבְדָּל מִשְּׁאָר הָעָם, צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה הַדָּבָר נִכַּר בְּמַעֲשָׂיו… וּבְדִבּוּרוֹ…". וּכְפִי שֶׁמְּצַיֵּן הָרַמְבָּ"ם בְּסִיּוּם פֶּרֶק ה': "וְאָדָם שֶׁעוֹשֶׂה כָּל הַמַּעֲשִׂים הָאֵלּוּ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן עָלָיו הַכָּתוּב אוֹמֵר: וַיֹּאמֶר לִי עַבְדִּי אָתָּה יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר" (יְשַׁעְיָה מט ג). כִּי אֵצֶל תַּלְמִיד חָכָם, צְרִיכִים לִהְיוֹת כָּל הַמַּעֲשִׂים הָאֵלּוּ עִם כָּל עֲשֶׂרֶת הַפְּרָטִים שֶׁמּוֹנֶה הָרַמְבָּ"ם נָאִים וּמְתֻקָּנִים בְּיוֹתֵר", שֶׁאָז 'הַכֹּל מְקַלְּסִין אוֹתוֹ וְאוֹהֲבִים אוֹתוֹ וּמִתְאַוִּים לְמַעֲשָׂיו', וְהוּא 'מְקַדֵּשׁ אֶת הַשֵּׁם'" (הָרַמְבָּ"ם הִלְכוֹת יְסוֹדֵי הַתּוֹרָה סוֹף פֶּרֶק ה).
לְעֻמַּת זֹאת, בְּפֶרֶק ו' הַמְּדַבֵּר בְּמִצְוַת "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" – הַמְּחַיֵּב כָּל יְהוּדִי אוֹמֵר הָרַמְבָּ"ם: "דֶּרֶךְ בְּרִיָּתוֹ שֶׁל אָדָם לִהְיוֹת נִמְשָׁךְ בְּדֵעוֹתָיו וּבְמַעֲשָׂיו אַחֵר רֵעָיו וַחֲבֵרָיו… לְפִיכָךְ צָרִיךְ לְסַפֵּר בְּשִׁבְחוֹ וְלָחוּס עַל מָמוֹנוֹ כַּאֲשֶׁר הוּא חָס עַל מְמוֹן עַצְמוֹ…" שֶׁהַדָּגֵשׁ הוּא עַל הַתּוֹעֶלֶת הַצּוֹמַחַת לַזּוּלַת – "כְּבוֹד חֲבֵרוֹ", וְאִלּוּ הַהֲלָכָה הַמּוּבֵאת בְּפֶרֶק ה', "מְסַפֵּר בְּשֶׁבַח חֲבֵרוֹ", לְגַבֵּי תַּלְמִיד חָכָם, מַדְגִּישָׁה אֶת הַחוֹבָה הַזּוֹ לֹא מִשּׁוּם הַתּוֹעֶלֶת שֶׁתִּצְמַח לַחֲבֵרוֹ, אֶלָּא כְּחֵלֶק מֵעֲבוֹדָתוֹ וּמַעֲלָתוֹ שֶׁל תַּלְמִיד הֶחָכָם עַצְמוֹ, שֶׁעַל יְדֵי כָּךְ מְקַדֵּשׁ אֶת הַשֵּׁם.
(רַק שֶׁאָסוּר לְסַפֵּר בְּשֶׁבַח אָדָם לִפְנֵי שׂוֹנְאָיו כְּדֵי שֶׁלֹּא יָבוֹאוּ לְגַנּוֹתוֹ וּלְסַפֵּר עָלָיו לָשׁוֹן הָרַע, וְיֵשׁ בָּזֶה מִשּׁוּם אֲבַק לָשׁוֹן הָרַע).
וּלְהָעִיר שֶׁבְּסֵפֶר הַחִנּוּךְ מִצְוָה רמג – "לֶאֱהֹב כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל" – נֶאֱמַר: "וְאִם יְסַפֵּר עָלָיו דְּבָרִים יְסַפְּרֵם לְשֶׁבַח וְיָחוּס עַל כְּבוֹדוֹ". וּמְסַיֵּם שָׁם: "עָלָיו הַכָּתוּב אוֹמֵר יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר", מַה שֶּׁאָמַר הָרַמְבָּ"ם בְּנוֹגֵעַ לְתַלְמִיד חָכָם.
"וְלֹא בִּגְנוּתוֹ כְּלָל"
לְגַבֵּי תַּלְמִיד חָכָם מוֹסִיף הָרַמְבָּ"ם, שֶׁלֹּא רַק מְסַפֵּר בְּשֶׁבַח חֲבֵרוֹ אֶלָּא שֶׁאֵינוֹ מְדַבֵּר בִּגְנוּתוֹ כְּלָל. וְלִכְאוֹרָה: מַה מְּיֻחָד בָּזֶה, הֲרֵי אִסּוּר לָשׁוֹן הָרַע אָסוּר עַל כָּל אָדָם. וְאַף אִם נֹאמַר שֶׁכַּוָּנַת הָרַמְבָּ"ם לְהַדְגִּישׁ עַד כַּמָּה זָהִיר תַּלְמִיד חָכָם בְּדִבּוּרוֹ, שֶׁאֵינוֹ מְסַפֵּר בִּגְנוּת חֲבֵרוֹ כְּלָל, הֲרֵי שֶׁהָרַמְבָּ"ם הָיָה צָרִיךְ לִפְתֹּחַ בָּזֶה וְאַחַר כָּךְ לְהוֹסִיף שֶׁלִּפְעָמִים הוּא מְסַפֵּר בְּשִׁבְחוֹ. שֶׁהֲרֵי בָּרוּר שֶׁאִם מְסַפֵּר בְּשֶׁבַח חֲבֵרוֹ, אֵינוֹ מְסַפֵּר בִּגְנוּתוֹ. אֶלָּא שֶׁמִּכָּאן בָּרוּר, שֶׁהָרַמְבָּ"ם מְדַבֵּר עַל סוּג מְיֻחָד שֶׁל "מְסַפֵּר בְּשֶׁבַח חֲבֵרוֹ", וְלָכֵן מַדְגִּישׁ "וְלֹא בִּגְנוּתוֹ כְּלָל" .
וְהַהֶסְבֵּר לְכָךְ הוּא, שֶׁתַּלְמִיד חָכָם מְסַפֵּר בְּשֶׁבַח חֲבֵרוֹ, דָּן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת, אַף שֶׁבְּהִתְנַהֲגוּת חֲבֵרוֹ, יֵשׁ דָּבָר בִּלְתִּי רָצוּי. בִּהְיוֹתוֹ תַּלְמִיד חָכָם, הַנּוֹהֵג לְפִי "מִילֵי דַּחֲסִידוּתָא", הוּא דָּן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת. כְּלוֹמַר, הוּא מְסַפֵּר בְּשֶׁבַח חֲבֵרוֹ, אַף שֶׁרוֹאֶה בְּאוֹתָהּ שָׁעָה אֶת "גְּנוּתוֹ", וְיוֹתֵר מִזֶּה, הוּא מְסַפֵּר בְּשִׁבְחוֹ, בְּאֹפֶן שֶׁהַגְּנוּת נִשְׁלֶלֶת לַחֲלוּטִין.
דִּבּוּר מְבַטֵּא בְּגִלּוּי מַה שֶׁקַּיָּם בְּהֶעְלֵם
נִשְׁאֶלֶת הַשְּׁאֵלָה: מַדּוּעַ מְיַחֵס הָרַמְבָּ"ם אֶת עִנְיַן "שֶׁאֵינוֹ מְסַפֵּר בִּגְנוּתוֹ כְּלָל" דַּוְקָא לְתַלְמִיד חָכָם?
הָרַמְבָּ"ם קוֹבֵעַ שֶׁתַּלְמִיד חָכָם צָרִיךְ לְהִתְנַהֵג כָּךְ שֶׁרוּחַ הַבְּרִיּוֹת תְּהֵא נוֹחָה הֵימֶנּוּ, וְלָכֵן צָרִיךְ לִהְיוֹת "דִּבּוּרוֹ בְּנַחַת עִם כָּל הַבְּרִיּוֹת" וְכוּ'. וּמִזֶּה נוֹבֵעַ הַהֶבְדֵּל בֵּין תַּלְמִיד חָכָם לְבֵין כָּל אָדָם בְּהִתְיַחֲסוּת לְאָדָם שֶׁיֵּשׁ לוֹ "גְּנוּת". כִּי בְּשָׁעָה שֶׁרוֹאִים אֵצֶל הַזּוּלַת מַעֲשֶׂה שְׁלִילִי, יֵשׁ לְהִשְׁתַּדֵּל כְּכָל הָאֶפְשָׁר לְבַטֵּל זֹאת, אַךְ אֶפְשָׁר לִפְעֹל כָּךְ בִּשְׁתֵּי דְּרָכִים:
אָדָם רָגִיל שֶׁאֵינוֹ תַּלְמִיד חָכָם, וְשֶׁהִתְנַהֲגוּתוֹ אֵינָהּ מֻשְׁלֶמֶת עַד שֶׁ"רוּחַ הַבְּרִיּוֹת נוֹחָה הֵימֶנּוּ", מוֹכִיחַ אֶת חֲבֵרוֹ, לְפִי דֶּרֶךְ הַתּוֹרָה, עַל חֶטְאוֹ וַעֲווֹנוֹ. לְעֻמַּת זֹאת, תַּלְמִיד חָכָם, שֶׁ"דַּבּוּרוֹ" צָרִיךְ לִהְיוֹת "בְּנַחַת עִם כָּל הַבְּרִיּוֹת", מְבַטֵּל אֶת "גְּנוּתוֹ" שֶׁל חֲבֵרוֹ בְּאֹפֶן שֶׁל "נַחַת": הוּא "מְסַפֵּר בְּשֶׁבַח חֲבֵרוֹ וְלֹא בִּגְנוּתוֹ כְּלָל" – עֶצֶם סִפּוּרוֹ בְּשֶׁבַח חֲבֵרוֹ מְגַלֶּה אֶת שִׁבְחוֹ וּמֵעֲלוֹתָיו הַטּוֹבוֹת, וְעַל יְדֵי כָּךְ נֶחֱלֶשֶׁת הַ"גְּנוּת" עַד שֶׁהִיא בְּטֵלָה.
דָּבָר זֶה דּוֹמֶה וּמַזְכִּיר אֶת פֵּרוּשׁ מַאֲמַר חֲזַ"ל לְגַבַּי לָשׁוֹן הָרַע – "לָשׁוֹן תְּלִיתַאי קָטֵיל תְּלִיתַאי" – שֶׁ"הוֹרֵג שְׁלֹשָׁה: הָאוֹמְרוֹ וְהַמְּקַבְּלוֹ וְהַנֶּאֱמָר עָלָיו". לִכְאוֹרָה, בָּרוּר שֶׁלָּשׁוֹן הָרַע פּוֹגַעַת בַּמְּסַפֵּר וּבַשּׁוֹמֵעַ, מִכֵּיוָן שֶׁשְּׁנֵיהֶם מִשְׁתַּתְּפִים בַּעֲבֵרָה חֲמוּרָה כָּל כָּךְ, אֲשֶׁר חֲזַ"ל מַשְׁוִים אוֹתָהּ לְחֻמְרָה שֶׁל עֲבוֹדָה זָרָה, גִּלּוּי עֲרָיוֹת וּשְׁפִיכוּת דָּמִים בְּיַחַד. אוּלָם מָה אָשֵׁם הָאָדָם שֶׁמְּדַבְּרִים עָלָיו? הֲרֵי לֹא הִשְׁתַּתֵּף בַּעֲבֵרָה, וְלָמָּה יִסְבֹּל?
הַהֶסְבֵּר הוּא: הַדִּבּוּר מְבַטֵּא בְּגִלּוּי מַה שֶּׁהָיָה בְּהֶעְלֵם (בַּמַּחְשָׁבָה). לָכֵן כַּאֲשֶׁר מְדַבְּרִים לָשׁוֹן הָרַע עַל הַזּוּלַת, מְבִיאִים אֶת הָרַע לִידֵי גִּלּוּי, וַעֲלוּלִים לְהַזִּיק לוֹ (וּכְמוֹ שֶׁאוֹמְרִים: לְעוֹלָם אַל יִפְתַּח אָדָם פִּיו לַשָּׂטָן). אִלּוּ לֹא הָיוּ מְדַבְּרִים רַע עַל הָאָדָם – יִתָּכֵן שֶׁהָרַע הָיָה נִשְׁאָר בְּהֶעְלֵם וְלֹא הָיָה מֵבִיא לַתּוֹצָאוֹת הַשְּׁלִילִיּוֹת. וַהֲרֵי הַכְּלָל אוֹמֵר, שֶׁ"מִדָּה טוֹבָה מְרֻבָּה מִמִּדַּת פֻּרְעָנוּת" (סוֹטָה יא א), וְאִם דִּבּוּר בִּגְנוּת הַזּוּלַת מַשְׁפִּיעַ וּמַזִּיק לוֹ, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה בְּמִדָּה טוֹבָה, שֶׁכַּאֲשֶׁר מְדַבְּרִים עַל מַעֲלוֹת הַזּוּלַת, יֵשׁ לְכָךְ בְּוַדַּאי הַשְׁפָּעָה טוֹבָה עָלָיו, וְעַל יְדֵי כָּךְ מְחַזְּקִים וּמְסַיְּעִים לוֹ בַּעֲבוֹדָתוֹ הָרוּחָנִית – מְבִיאִים לִידֵי גִּלּוּי בְּפֹעַל אֶת הַטּוֹב שֶׁבּוֹ וְאֶת מַעֲלוֹתָיו.
לִמּוּד זְכוּת – גִּלּוּי הַכּוֹחוֹת הַנַּעֲלִים
וּלְיֶתֶר הֲבָנָה, נִסּוּחוֹ שֶׁל הָרַמְבָּ"ם "וְלֹא בִּגְנוּתוֹ כְּלָל" מְלַמְּדֵנוּ, שֶׁתַּלְמִיד חָכָם הַמְּקַיֵּם אֶת "וְדָן אֶת כָּל הָאָדָם לְכַף זְכוּת" (כְּפִי שֶׁמְּצַיֵּן שָׁם הָרַמְבָּ"ם), מַגִּיעַ לְמַצָּב שֶׁאֵין הוּא רוֹאֶה כְּלָל גְּנוּת אֵצֶל חֲבֵרוֹ.
כִּי מַהוּ הַפֵּרוּשׁ הַפְּנִימִי שֶׁל הַמַּאֲמָר "וְדָן אֶת כָּל הָאָדָם לְכַף זְכוּת"? מַסְבִּיר אַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן בְּתַנְיָא (לִקּוּטֵי אֲמָרִים פֶּרֶק ל) לְגַבֵּי מַאֲמַר חֲזַ"ל: "אַל תָּדִין אֶת חֲבֵרְךָ עַד שֶׁתַּגִּיעַ לִמְקוֹמוֹ", "כִּי מְקוֹמוֹ גּוֹרֵם לוֹ לַחֲטֹא, לִהְיוֹת פַּרְנָסָתוֹ לֵילֵךְ בַּשּׁוּק כו' וְעֵינָיו רוֹאוֹת"… וּבָזֶה הוּא דָּן אֲפִלּוּ קַל שֶׁבַּקַּלִּים לְכַף זְכוּת. שֶׁרוֹאֶה שֶׁהַזּוּלַת אֵינוֹ נוֹהֵג כָּרָאוּי, וּמוֹצֵא הַצְדָּקָה לְאִי אַשְׁמָתוֹ בְּמַעֲשֶׂה שְׁלִילִי זֶה. אוֹ כְּמוֹ לוֹמַר, לְמָשָׁל, נִתְכַּוֵּן לְטוֹבָה, לָכֵן לֹא הָיְתָה זוֹ עֲבֵרָה. אֶלָּא שֶׁעַל פִּי הֶסְבֵּר זֶה אָמְנָם אֵין עֹנֶשׁ וְאֵין אַשְׁמָה, וְ"חוֹבָתוֹ" בְּטֵלָה, אוּלָם עֲדַיִן אֵין לוֹ זְכוּת, מִלְּשׁוֹן זַךְ – "דָּן… לְכַף זְכוּת".
אֶלָּא שֶׁיֵּשׁ לִפָּרֵשׁ זֹאת כָּךְ: כַּאֲשֶׁר רוֹאִים יִהוּדַי, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּיב לְפָנָיו נִסְּיוֹנוֹת גְּדוֹלִים, כְּגוֹן, שֶׁ"פַּרְנָסָתוֹ לֵילֵךְ בַּשּׁוּק… וְעֵינָיו רוֹאוֹת"… הֲרֵי זוֹ הַהוֹכָחָה שֶׁהָעָנְקוּ לוֹ קֹדֶם לָכֵן כּוֹחוֹת נַעֲלִים כְּדֵי שֶׁיִּתְגַּבֵּר עַל הַנִּסְּיוֹנוֹת הַקָּשִׁים, כִּי הֲרֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֵינוֹ מְבַקֵּשׁ אֶלָּא לְפִי כּוֹחָם (בְּמִדְבָּר רַבָּה פֶּרֶק יב ג). שֶׁלֹּא כְּמוֹ הַהֶסְבֵּר הַפָּשׁוּט, שֶׁכָּל פְּעֻלָּה שֶׁל אָדָם אֶפְשָׁר לְפָרֵשׁ כְּטוֹבָה אוֹ רָעָה וְעָלֵינוּ לְלַמֵּד זְכוּת וּלְהַעֲדִיף אֶת הַפֵּרוּשׁ הַחִיּוּבִי שֶׁנִּתְכַּוֵּן לְטוֹבָה. אֶלָּא שֶׁאֲפִלּוּ אִם בָּרוּר שֶׁאָדָם עָבַר עֲבֵרָה, צָרִיךְ לָדוּן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת, לִמְצֹא הֶסְבֵּר שֶׁלֹּא הָיָה אָשֵׁם בָּזֶה. וּבְלִמּוּד הַזְּכוּת לֹא רַק שֶׁמּוֹנְעִים אַשְׁמַת הֶחָבֵר, אֶלָּא מְבַטְּאִים אֶת הַ"זְכוּת" וְהַמַּעֲלָה שֶׁלּוֹ, שֶׁיֵּשׁ לוֹ כּוֹחוֹת נַעֲלִים, עַד שֶׁיָּכוֹל לְהִתְגַּבֵּר עַל נִסְּיוֹנוֹת קָשִׁים בְּיוֹתֵר.
אִם כֵּן, הַמַּשְׁמָעוּת הַפְּנִימִית שֶׁל "וֶהֱוֵי דָּן אֶת כָּל הָאָדָם לְכַף זְכוּת" הוּא לְגַלּוֹת וּלְבַטֵּא אֶת הַכּוֹחוֹת הַנַּעֲלִים הַטְּמוּנִים בָּאָדָם, כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לְהִתְגַּבֵּר עַל הַנִּסְּיוֹנוֹת בְּפֹעַל מַמָּשׁ, וְעַל יְדֵי כָּךְ תִּתְבַּטֵּל הַ"גְּנוּת" מִמֵּילָא. וְלָזֶה הִתְכַּוֵּן הָרַמְבָּ"ם, שֶׁתַּלְמִיד חָכָם אֲמִתִּי אֲשֶׁר "דָּן אֶת כָּל הָאָדָם לְכַף זְכוּת" הוֹפֵךְ בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר אֶת "גְּנוּתוֹ" שֶׁל חֲבֵרוֹ לְ"זְכוּת": כִּי כַּאֲשֶׁר הוּא רוֹאֶה אֶת נִסְּיוֹנוֹתָיו הַקָּשִׁים, הוּא מְגַלֶּה אֶת כּוֹחוֹתָיו הָרוּחָנִיִּים הָעֲצוּמִים, וּבְמֵילָא "מְסַפֵּר בְּשֶׁבַח חֲבֵרוֹ וְלֹא בִּגְנוּתוֹ כְּלָל".
לְהַזְהִיר גְּדוֹלִים עַל קְטַנִּים
הַהוֹרָאָה מִשֵּׁם הַפָּרָשָׁה "אֱמוֹר" הִיא, שֶׁצָּרִיךְ לְהַרְבּוֹת בְּכָל הִזְדַּמְּנוּת בְּשֶׁבַח כָּל יְהוּדִי, גַּם בְּמִי שֶׁצָּרִיךְ לְדוּנוֹ לְכַף זְכוּת. וַהֲרֵי אָנוּ מְצֻוִּים: "יְהִי כְבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלְּךָ" (אָבוֹת ב י), וּכְשֵׁם שֶׁאָנוּ חָסִים עַל כְּבוֹדֵנוּ וְאֵינֶנּוּ רוֹצִים בְּשֵׁם רַע, כָּךְ נִזָּהֵר לִשְׁמֹר עַל הַשֵּׁם הַטּוֹב שֶׁל חֲבֵרֵנוּ.
וּלְהָבִין, שֶׁעֶצֶם הָאֲמִירָה וְהַדִּבּוּר מַשְׁפִּיעִים וּפוֹעֲלִים, בְּדוֹמֶה לְדִבּוּרוֹ שֶׁל מָקוֹם שֶׁהוּא מַעֲשֶׂה. לָכֵן נַרְבֶּה לְסַפֵּר בְּשִׁבְחוֹ שֶׁל יְהוּדִי אַחֵר וְכָךְ נְגַלֶּה אֶת הַטּוֹב הַגָּנוּז בּוֹ.
הֶסְבֵּר זֶה מַתְאִים לְפֵרוּשׁ חֲזַ"ל (יְבָמוֹת קִיד, סע"א) הַמּוּבָא בְּפֵרוּשׁ רַשִׁ"י, בִּתְחִלַּת הַפָּרָשָׁה "אֱמוֹר .. וְאָמַרְתָּ" – "לְהַזְהִיר גְּדוֹלִים עַל קְטַנִּים". "לְהַזְהִיר" מִלְּשׁוֹן זֹהַר וְאוֹר. שֶׁמִּכָּאן לְמֵדִים, שֶׁהָאֹפֶן שֶׁבּוֹ צְרִיכִים הַגְּדוֹלִים לַעֲסֹק בַּהַשְׁפָּעָה עַל הַקְּטַנִּים – כּוֹלֵל "גְּדוֹלִים" וּ"קְטַנִּים" בְּדַרְגָּתָם בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם – כְּדֵי לִמְנֹעַ מֵהֶם מַעֲשִׂים בִּלְתִּי רְצוּיִים, אֵינָהּ עַל יְדֵי הַדְגָּשָׁה בְּטִפּוּל בָּרָע שֶׁהֲרֵי רַק שְׂמֹאל – יָד כֵּהָה – דּוֹחָה; וְאִלּוּ יָמִין מְקָרֶבֶת עַל יְדֵי גִּלּוּי הַטּוֹב הַפְּנִימִי הַקַּיָּם אֵצֶל הַ"קְטַנִּים" עַד שֶׁהַטּוֹב שֶׁבָּהֶם יָאִיר וְיַבְהִיק.
וְעוֹד לוֹמְדִים מֵהַבִּטּוּי "אֱמוֹר", וְלֹא "דַּבֵּר", כִּי יֵשׁ הֶבְדֵּל בֵּין "דִּבּוּר" לְ"אֲמִירָה", שֶׁדִּבּוּר הוּא לָשׁוֹן קָשָׁה, שֶׁמְּטַפֵּל בִּשְׁבִירַת הָרַע, וְאִלּוּ "אֲמִירָה" הִיא לָשׁוֹן רַכָּה, לְהַשְׁפִּיעַ עַל יְדֵי גִּלּוּי הַטּוֹב שֶׁל הַזּוּלַת כָּךְ שֶׁהָרַע יִתְבַּטֵּל מֵאֵלָיו.
"אֱמוֹר" – "מִלְּכַתְּחִלָּה אָרִיבְעֵר"
הָרַבִּי הַמַּהֲרָ"שׁ, שֶׁיּוֹם הֻלַּדְתּוֹ, ב' אִיָּר, חָל בְּשָׁנִים מְסֻיָּמוֹת בַּשָּׁבוּעַ שֶׁל פָּרָשַׁת אֱמוֹר, יָדוּעַ בְּאִמְרָתוֹ "מִלְּכַתְּחִלָּה אריבער", שֶׁמַּשְׁמָעָהּ, הָעוֹלָם אוֹמֵר שֶׁכַּאֲשֶׁר אִי אֶפְשָׁר לַעֲבֹר מִלְּמַטָּה, צָרִיךְ לְדַלֵּג עַל הַמִּכְשׁוֹל מִלְּמַעְלָה, וַאֲנִי סָבוּר שֶׁצָּרִיךְ מִלְּכַתְּחִלָּה לְדַלֵּג מִלְּמַעְלָה.
וְאָכֵן כְּשֶׁמִּתְעַסְּקִים עִם הַ"מַּטָּה", מִתְגַּבְּרִים עַל הָעִנְיָנִים הַשְּׁלִילִיִּים עַד שֶׁמְּבַטְּלִים אוֹתָם עַל יְדֵי עָמָל וִיגִיעָה, וְאִלּוּ כַּאֲשֶׁר מִלְּכַתְּחִלָּה מַתְחִילִים מִלְּמַעְלָה, וּמוֹסִיפִים בְּטוֹב, הָרַע נֶחֱלָשׁ וּמִתְבַּטֵּל מֵאֵלָיו.
וְזֶהוּ "אֱמוֹר", שֶׁבְּאֶמְצָעוּתוֹ מְבַטְּלִים אֶת הָעִנְיָנִים הַשְּׁלִילִיִּים שֶׁל הַיְּהוּדִי בְּדֶרֶךְ שֶׁל "לְכַתְּחִלָּה אריבער". וְכַאֲשֶׁר נוֹהֲגִים בְּאֹפֶן כָּזֶה, שֶׁהוּא טוֹב לַשָּׁמַיִם וְטוֹב לַבְּרִיּוֹת, הֲרֵי זוֹ "תִּפְאֶרֶת לְעוֹשֶׂיהָ וְתִפְאֶרֶת לוֹ מִן הָאָדָם" (אָבוֹת רפ"ב) וְיוֹתֵר מִזֶּה – תִּפְאֶרֶת שֶׁבַּתִּפְאֶרֶת, הַסְּפִירָה הַמַּתְאִימָה לְיוֹם הֻלַּדְתּוֹ שֶׁל הָרַבִּי הַמַּהֲרָ"שׁ, הֲרֵי אָז, כִּלְשׁוֹן הָרַמְבָּ"ם עַל תַּלְמִיד חָכָם – אֲשֶׁר בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר – כָּל יְהוּדִי מַגִּיעַ לְדַרְגַּת תַּלְמִיד חָכָם כַּכָּתוּב: "וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי הַשֵּׁם" (ישעיה נד יג) – "עֲלֵיהֶם נֶאֱמַר: "יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר" (ישעיה מט ג).
(על פי שיחת הרבי ש"פ אמור תשמ"ב)
פרסום תגובה חדשה