תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת וזאת הברכה – תוכן הפרשה
- פְּתִיחָה בְּשֶׁבַח הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא (לג, א-ה)
- בִּרְכַּת רְאוּבֵן (לג, ו)
- בִּרְכַּת יְהוּדָה (לג, ז)
- בִּרְכַּת לֵוִי (לג, ח-יא)
- בִּרְכַּת בִּנְיָמִין (לג, יב)
- בִּרְכַּת יוֹסֵף (לג, יג-יז)
- בִּרְכַּת זְבוּלוּן וְיִשָּׂשׂכָר (לג, יח-יט)
- בִּרְכַּת גָּד (לג, כ-כא)
- בִּרְכַּת דָּן (לג, כב)
- בִּרְכַּת נַפְתָּלִי (לג, כג)
- בִּרְכַּת אָשֵׁר (לג, כד-כה)
- בְּרָכָה כְּלָלִית לְעַם יִשְׂרָאֵל (לג, כו-כט)
- מֹשֶׁה עוֹלֶה לְהַר נְבוֹ (לד, א-יב)
פְּתִיחָה בְּשֶׁבַח הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא (לג, א-ה)
פָּרָשַׁת וְזֹאת הַבְּרָכָה, הִיא הַפָּרָשָׁה הָאַחֲרוֹנָה בְּסִפְרֵי הַתּוֹרָה, וְהִיא נִקְרֵאת תָּמִיד בִּ'שְׁמִינִי עֲצֶרֶת' – 'שִׂמְחַת תּוֹרָה'.
הַפָּרָשָׁה פּוֹתַחַת בְּשֶׁבַח לַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁנָּתַן תּוֹרָה לְיִשְׂרָאֵל בְּמַעֲמַד הַר סִינַי. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּחַר בְּיִשְׂרָאֵל מִכָּל הָעַמִּים לָתֵת לָהֶם אֶת תּוֹרָתוֹ, מֵאַחַר שֶׁקִּבְּלוּהָ מֵרָצוֹן וְאָמְרוּ "נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע (שמות כד, ז)", בְּנִגּוּד לִשְׁאַר הָעַמִּים שֶׁלֹּא אָבוּ לְקַבְּלָהּ. וְאָכֵן עַם יִשְׂרָאֵל קִבֵּל אֶת הַתּוֹרָה לְדוֹרוֹת וְדָבַק בָּהּ.
מִכֵּיוָן שֶׁקִּבְּלוּ יִשְׂרָאֵל אֶת הַתּוֹרָה זָכוּ לְמַלְכוּת וְלַכִּנּוּי "יְשֻׁרוּן" (הַיָּשָׁר שֶׁבַּיְּשָׁרִים). עַתָּה לִפְנֵי מוֹתוֹ – כַּאֲשֶׁר כָּל יִשְׂרָאֵל נֶאֱסָפִים וּבְרֹאשָׁם עוֹמֵד הַמֶּלֶךְ (מֹשֶׁה אוֹ הַתּוֹרָה) – מֹשֶׁה מְבַקֵּשׁ לְבָרְכָם, הוּא מְיַחֵד בְּרָכָה לְכָל שֵׁבֶט וּמַתְחִיל לְבָרְכָם עַל פִּי סֵדֶר חֲשִׁיבוּתָם, וְאַחַר כָּךְ לְפִי סֵדֶר נַחֲלוֹתֵיהֶם וּפָתַח בִּרְאוּבֵן הַבְּכוֹר שֶׁבַּשְּׁבָטִים.
בִּרְכַּת רְאוּבֵן (לג, ו)
רְאוּבֵן הַבְּכוֹר זָכָה לִהְיוֹת רִאשׁוֹן לַבְּרָכָה. מֹשֶׁה מְבָרֵךְ אוֹתוֹ שֶׁיִּזְכֶּה הֵן לְעוֹלָם הַזֶּה וְהֵן לְעוֹלָם הַבָּא, וְשֶׁיִּזְכֶּה לְאֹרֶךְ יָמִים בְּקֶרֶב כָּל הַשְּׁבָטִים. בְּכָךְ מִתְבַּטֶּלֶת הַקְפָדָא שֶׁל יַעֲקֹב אָבִיו עָלָיו, שֶׁהֲרֵי חֶטְאוֹ בְּכִבּוּד אָב אֵינוֹ מֵעִיב עַל זְכוּיוֹתָיו.
בִּרְכַּת יְהוּדָה (לג, ז)
מֹשֶׁה סוֹמֵךְ אֶת בִּרְכַּת יְהוּדָה הַנּוֹעָד לְכֶתֶר הַמַּלְכוּת לְבִרְכַּת רְאוּבֵן הַבְּכוֹר. וְאָכֵן עִקַּר הַבְּרָכָה עוֹסֶקֶת בְּהַבְטָחַת הַצְלָחָה לִמְלָכִים מִשֵּׁבֶט יְהוּדָה.
[לְשֵׁבֶט שִׁמְעוֹן לֹא יֻחֲדָה נַחֲלָה, שֶׁכֵּן נַחֲלָתוֹ בְּלוּעָה בְּנַחֲלַת יְהוּדָה, וְאוּלַי גַּם מִפְּנֵי שֶׁהָיָה בְּלִבּוֹ שֶׁל מֹשֶׁה עָלָיו עַל שֶׁקָּדַם בְּנִכְלֵי יוֹסֵף. וּבְכָל זֹאת לֹא נֶחְשְׂכָה מִמֶּנּוּ בְּרָכָה, שֶׁכֵּן כָּל בְּרָכָה שֶׁל שֵׁבֶט אֶחָד מַאֲצִילָה עַל כָּל הַשְּׁבָטִים. שֶׁהֲרֵי הַבְּרָכוֹת נִסְדְּרוּ לְפִי צָרְכֵי הַכְּלָל. פָּתַח בִּבְרָכָה לְרִבּוּי מִסְפַּר יִשְׂרָאֵל, וּמִמֶּנָּה עָבַר לְבִרְכַּת הַמַּלְכוּת, בִּרְכַּת הַכְּהֻנָּה וַהֲפָצַת לִמּוּד תּוֹרָה, בִּנְיַן הַמִּקְדָּשׁ, בִּרְכַּת הַפַּרְנָסָה וְכוּלֵּיהּ.]
בִּרְכַּת לֵוִי (לג, ח-יא)
לְאַחַר בִּרְכַּת הַמְּלוּכָה בָּאָה בִּרְכַּת הַכְּהֻנָּה שֶׁנּוֹעֲדָה לְשֵׁבֶט לֵוִי. הַכְּהֻנָּה שֶׁסִּימָנָהּ אוּרִים וְתֻמִּים, בָּהֶם נִכָּר הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, וְהֵם מְיֹעָדִים לִשְׁאֵלוֹת הַמֶּלֶךְ.
וְאָכֵן שֵׁבֶט לֵוִי הַמְּעֻלֶּה וְהַמֻּבְחָר בַּשְּׁבָטִים זָכָה לְקַבֵּל כֶּתֶר כְּהֻנָּה וּלְשָׁרֵת בַּמִּקְדָּשׁ, לְפִי שֶׁעָמַד בְּכָל הַנִּסְּיוֹנוֹת שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר, וּבְשֶׁל נֶאֱמָנוּתוֹ לְהַשֵּׁם בִּזְמַן חֵטְא הָעֵגֶל. עַל כֵּן רְאוּיִים בְּנֵי שֵׁבֶט לֵוִי לִהְיוֹת מוֹרֵי הוֹרָאָה בְּיִשְׂרָאֵל, וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁיִּתְבָּרְכוּ בִּנְכָסִים וִינַצְּחוּ אֶת אוֹיְבֵיהֶם. וְאָכֵן כַּיָּדוּעַ, זָכוּ הַחַשְׁמוֹנָאִים מִשֵּׁבֶט לֵוִי לְנַצֵּחַ אֶת הַיְּוָנִים, וְזָכִינוּ בְּשֶׁל כָּךְ לַחְגֹּג אֶת חַג הַחֲנֻכָּה לְדוֹרוֹת.
בִּרְכַּת בִּנְיָמִין (לג, יב)
שֵׁבֶט בִּנְיָמִין זָכָה שֶׁבְּחֶלְקוֹ שׁוֹרָה הַשְּׁכִינָה שֶׁהֲרֵי בְּחֶלְקוֹ נִבְנָה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. לָכֵן רָאוּי הוּא לִהְיוֹת סָמוּךְ לְבִרְכַּת לֵוִי הַמְּשָׁרֵת בַּמִּקְדָּשׁ. וְאָכֵן, מֵאַחַר שֶׁהַשֵּׁם בָּחַר בִּירוּשָׁלַיִם, שְׁכִינָה לֹא זָזָה מִשָּׁם, וְשֵׁבֶט בִּנְיָמִין זוֹכֶה לַכִּנּוּי "יְדִיד הַשֵּׁם". זוֹהִי זְכוּתוֹ שֶׁל שֵׁבֶט בִּנְיָמִין לִדְבֹּק בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם בַּמִּקְדָּשׁ, וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁזָּכָה לִדְבֹּק בְּמַלְכוּת בֵּית דָּוִד שֶׁלֹּא נִתְחַבֵּר לְיָרָבְעָם עִם עֲשֶׂרֶת הַשְּׁבָטִים.
בִּרְכַּת יוֹסֵף (לג, יג-יז)
לְאַחַר שֶׁבֵּרַךְ אֶת בִּנְיָמִין, מְבָרֵךְ מֹשֶׁה אֶת יוֹסֵף. לְפִי שֶׁהֵם – יוֹסֵף וּבִנְיָמִין – שְׁנֵי אַחִים מֵאוֹתָהּ אֵם וְאַף נַחֲלוֹתֵיהֶם סְמוּכוֹת זוֹ לָזוֹ.
בִּרְכַּת יוֹסֵף, הַכּוֹלֶלֶת אֶת אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה, הִיא הָאֲרֻכָּה בְּיוֹתֵר, כִּי יוֹסֵף "נְזִיר אֶחָיו" מֻפְרָשׁ מֵאֶחָיו לְשֶׁבַח וְלִמְעַלִּיּוּתָא. יְהוֹשֻׁעַ מִצֶּאֱצָאֵי אֶפְרַיִם בְּנוֹ כּוֹבֵשׁ אֶת הָאָרֶץ וּמַנְחִילָהּ לְיִשְׂרָאֵל, לָכֶן מְבָרֵךְ מֹשֶׁה אֶת אַדְמַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְאֶת פִּרְיָהּ, בְּרָכָה גְּדוֹלָה הַסּוֹבֶבֶת וּמַקֶּפֶת מֵרוּם הַשָּׁמַיִם (הַשֶּׁמֶשׁ) עַד תְּהוֹם הָאָרֶץ (מִמֶּנּוּ עוֹלִים הַמַּעְיָנוֹת), מִן הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ הַמַּבְשִׁילִים אֶת הַגִּדּוּלִים אֶל רָאשֵׁי הֶהָרִים וְהַגְּבָעוֹת שֶׁמִּשָּׁם הַתְּבוּאוֹת מַבְכִּירוֹת, וְעַד הָעֲמָקִים בָּהֶם הָאֲדָמָה מַצְמִיחָה אֶת הַיְּרָקוֹת. אוּלָם עִקַּר הַבְּרָכָה מֻפְנֶה אֶל בַּעַל הָאָרֶץ הוּא יוֹסֵף, שֶׁמֵּעַתָּה מִתְמַנֶּה לְרֹאשׁ הַשְּׁבָטִים שֶׁתַּפְקִידוֹ לִכְבֹּשׁ אֶת הָאָרֶץ. הַכַּוָּנָה, כָּאָמוּר, לִיהוֹשֻׁעַ שֶׁמִּשֵּׁבֶט אֶפְרַיִם, שֶׁכּוֹחוֹ יִהְיֶה כְּשׁוֹר, וְקַרְנָיו נָאוֹת כְּקַרְנֵי רְאֵם לִכְבֹּשׁ כַּמָּה מְלָכִים, וְגַם לְגִדְעוֹן מִשֵּׁבֶט מְנַשֶּׁה שֶׁלָּחַם בְּמִדְיָן וּבְקַרְקֹר וְעוֹד.
בִּרְכַּת זְבוּלוּן וְיִשָּׂשׂכָר (לג, יח-יט)
זְבוּלוּן וְיִשָּׂשׂכָר בְּנֵי לֵאָה נוֹלְדוּ זֶה אַחֲרֵי זֶה לָכֶן נִתְחַבְּרוּ יַחְדָּו לַבְּרָכָה, וּבִמְיֻחָד שֶׁשֻּׁתָּפוֹת נִפְלָאָה בֵּינֵיהֶם – זְבוּלוּן יוֹצֵא לְמִסְחָר בַּסְּפִינוֹת וְנוֹתֵן פַּרְנָסָה לְשֵׁבֶט יִשָּׂשׂכָר, הָעוֹסֵק בְּאָהֳלָהּ שֶׁל תּוֹרָה. מֹשֶׁה מַקְדִּים לְבָרֵךְ אֶת זְבוּלוּן אַף שֶׁיִּשָּׂשׂכָר מְבֻגָּר מִמֶּנּוּ, לְפִי שֶׁתּוֹרָתוֹ שֶׁל יִשָּׂשׂכָר עַל יְדֵי זְבוּלוּן הָיְתָה. וְעוֹד מַעֲלָה בְּשֵׁבֶט זְבוּלוּן, שֶׁהָיוּ מַפְלִיגִים בַּיַּמִּים וּפוֹגְשִׁים בִּגְבוּל הָאָרֶץ אֶת תַּגָּרֵי אֻמּוֹת הָעוֹלָם, שֶׁהָיוּ בָּאִים לִקְרָאתָם, וְתַגָּרֵי אֻמּוֹת הָעוֹלָם אוֹמְרִים: הוֹאִיל וְנִצְטַעַרְנוּ עַד כָּאן, נֵלֵךְ עַד יְרוּשָׁלַיִם וְנִרְאֶה מַה יִּרְאָתָהּ שֶׁל אֻמָּה זוֹ, וְהֵם רוֹאִים שֶׁיִּשְׂרָאֵל עוֹבְדִים אֱלוֹקָה אֶחָד וְאוֹכְלִים מַאֲכָל אֶחָד, וְאוֹמְרִים: אֵין לָךְ אֻמָּה כְּשֵׁרָה כָּזוֹ וּמִתְגַּיְּרִין.
בִּזְכוּת אַחְדוּת נִפְלָאָה זוֹ שֶׁבֵּין זְבוּלוּן לְיִשָּׂשׂכָר הֵם זוֹכִים לִבְרָכוֹת כּוֹלְלוֹת שֶׁכָּל הַבְּרָכוֹת כְּלוּלוֹת בָּהֶן. זְבוּלוּן הָעוֹסֵק בְּמִסְחָר יִזְכֶּה בְּהַצְלָחָה בְּכָל פַּעַם שֶׁיֵּצֵא לְדַרְכּוֹ לְכָל צֹרֶךְ שֶׁהוּא וּלְכָל תַּכְלִית, אִם לְמִלְחָמָה, אִם לְשָׁלוֹם, אִם לְפַרְנָסָה, וְיָמָיו יִהְיוּ בְּרוּכִים בְּפַרְנָסָה טוֹבָה וּבְשֶׁפַע שֶׁל מָמוֹן מֵהַדָּגִים שֶׁיָּצוּדוּ בַּיָּם, וּמֵהַמִּסְחָר שֶׁיַּעַסְקוּ בָּהֶם. יִשָּׂשׂכָר הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה יִזְכֶּה בְּטוֹבָה גַּשְׁמִית – בְּפוֹרִיּוּת אַדְמָתוֹ, וּבְטוֹבָה רוּחָנִית – בְּלִמּוּד בִּישִׁיבָתוֹ. בְּכָל מַעֲשֶׂה שֶׁיַּעֲשֶׂה – יַצְלִיחַ, הֵן בַּעֲבוֹדַת הָאֲדָמָה הֵן בְּלִמּוּד תּוֹרָה הֵן בְּהוֹרָאָה.
בִּרְכַּת גָּד (לג, כ-כא)
הִגִּיעַ תּוֹרָם שֶׁל בְּנֵי הַשְּׁפָחוֹת לַבְּרָכָה, וּבָרִאשׁוֹנָה גָּד, רֹאשׁ הַדּוֹבְרִים שֶׁל בְּנֵי גָּד וּבְנֵי רְאוּבֵן וַחֲצִי מְנַשֶּׁה לְבַקֵּשׁ מִמֹּשֶׁה נַחֲלָה רְחָבָה לְמִרְעֶה מִקְנֵיהֶם בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן הַמִּזְרָחִי, תְּמוּרַת זֹאת הִבְטִיחוּ לָצֵאת רִאשׁוֹנִים לַמִּלְחָמָה עַל אֶרֶץ כְּנַעַן וְנֶאֶמְנוּ דִּבְרֵיהֶם וְקִיְּמוּ הַבְטָחָתָם. לָכֵן בֵּרְכָם מֹשֶׁה בִּגְבוּרָה וִיכֹלֶת הֲגָנָה עַל הָאָרֶץ. בַּבְּרָכָה נִזְכֶּרֶת גַּם הָעֻבְדָּה שֶׁגָּד בָּחַר לָשֶׁבֶת בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הַמִּזְרָחִית, מָקוֹם בּוֹ נִקְבַּר מֹשֶׁה רַבֵּנוּ.
בִּרְכַּת דָּן (לג, כב)
הִגִּיעַ תּוֹרָם שֶׁל בְּנֵי בִּלְהָה – דָּן וְנַפְתָּלִי – לַבְּרָכָה, וּבֵרְכָם בְּסֵדֶר תּוֹלְדוֹתָם. גַּם שֵׁבֶט דָּן יוֹשֵׁב בַּסְּפָר בִּצְפוֹן הָאָרֶץ, לָכֶן זָכָה לְבִרְכַּת גְּבוּרָה כְּאַרְיֵה וִיכֹלֶת הֲגַנָּה, וְנִתְקַיֵּם הַדָּבָר בְּשִׁמְשׁוֹן, שֶׁיָּצָא יְחִידִי לְהִלָּחֵם בַּפְּלִשְׁתִּים וְנִצְּחָם. גְּבוּרָתוֹ שֶׁל דָּן סִיְּעָה לוֹ לְהִתְגַּבֵּר עַל אוֹיְבָיו וּלְזַנֵּק מִמְּקוֹם נַחֲלָתוֹ וּלְהַרְחִיבָהּ, וְאַף מֵימָיו הִתְבָּרְכוּ וְקִלּוּחָם זִנֵּק מֵהַבָּשָׁן בְּעֹז וּבְשֶׁפַע, דָּבָר הֶחָשׁוּב לָאֲדָמָה לְגַדֵּל שֶׁפַע שֶׁל תְּבוּאוֹת.
בִּרְכַּת נַפְתָּלִי (לג, כג)
נַפְתָּלִי זָכָה לְהִתְבָּרֵךְ בְּבִרְכַּת הַשֵּׁם בְּשֶׁפַע שֶׁל עֲשִׁירוּת בְּנַחֲלָה טוֹבָה, שֶׁאַדְמָתָהּ טוֹבָה וּפֵרוֹתֶיהָ מַקְדִּימִים לְהַבְשִׁיל מִשְּׁאַר פֵּרוֹת הָאָרֶץ וְהוּא שָׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ, שֶׁיָּרַשׁ אֶת יַם כִּנָּרֶת וְאֶת הָאָרֶץ שֶׁבִּדְרוֹמוֹ.
בִּרְכַּת אָשֵׁר (לג, כד-כה)
אָשֵׁר – אַחֲרוֹן אַחֲרוֹן חָבִיב!
סָמַךְ מֹשֶׁה בִּרְכַּת אָשֵׁר "רְצוּי אֶחָיו (דברים לג, כד)" לְנַפְתָּלִי "שְׂבַע רָצוֹן (דברים לג, כג)". אֶת נַפְתָּלִי בֵּרַךְ בְּשֹׂבַע רָצוֹן וְאֶת אָשֵׁר שֶׁיִּהְיֶה מִתְרַצֶּה לְאֶחָיו בְּשֶׁמֶן אַנְפִּיקִינוֹן וּבְקִפְלָאוֹת, וְהֵם מְרַצִּין לוֹ בִּתְבוּאָה. אָשֵׁר מְקַבֵּל בִּרְכָתוֹ מִבִּרְכוֹת אֶחָיו. הוּא יִתְעַשֵּׁר מִבִּרְכוֹת אֶחָיו וְאַף יַעֲלֶה עֲלֵיהֶם בְּעָשְׁרוֹ, עַל יְדֵי שֶׁיָּבוֹאוּ כֻּלָּם לִקְנוֹת מִטּוּב תְּבוּאוֹת אַרְצוֹ. אַרְצוֹ תִּמְשֹׁךְ שֶׁמֶן כְּמַעְיָן, וּכְשֶׁיֹּאכַל שֶׁמֶן רַב, יִהְיֶה חָזָק מְאוֹד, עַד שֶׁאֲפִלּוּ מִנְעָלָיו יִהְיוּ חֲזָקִים כְּבַרְזֶל וּנְחֹשֶׁת כָּל יָמָיו. יְמֵי זִקְנוּתוֹ יִהְיוּ טוֹבִים כִּימֵי נְעוּרָיו, וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁכָּל הַיָּמִים שֶׁיַּעֲשׂוּ בְּנֵי שִׁבְטוֹ רְצוֹנוֹ שֶׁל מָקוֹם, כָּל הָאֲרָצוֹת יִהְיוּ דּוֹבְאוֹת כֶּסֶף וְזָהָב לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הַמְּבֹרֶכֶת בְּפֵרוֹת, כָּאָמוּר.
בְּרָכָה כְּלָלִית לְעַם יִשְׂרָאֵל (לג, כו-כט)
מֵעַל לַכֹּל עוֹמֶדֶת הַבְּרָכָה הַכְּלָלִית לְיִשְׂרָאֵל ("יְשֻׁרוּן") – עַם הַשֵּׁם אֲהוּבָיו. לָכֵן כַּאֲשֶׁר מְסַיֵּם מֹשֶׁה לְבָרֵךְ אֶת שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, פּוֹנֶה מֹשֶׁה לְיִשְׂרָאֵל הָעוֹמְדִים לְקַיֵּם אֶת מִצְוַת יְרֻשַּׁת הָאָרֶץ וְיִשּׁוּבָהּ וּמַבְטִיחַ לָהֶם שֶׁלְּאַחַר שֶׁיִּלָּחֲמוּ בְּיוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ וְיִנְחָלוּהָ, יִשְׁכְּנוּ עָלֶיהָ לָבֶטַח. הָאָרֶץ תִּהְיֶה מְלֵאָה כָּל טוּב, וְיִשְׂרָאֵל יִהְיוּ חֲזָקִים וְשׁוֹלְטִים בָּעַמִּים שֶׁמִּסָּבִיב לָהֶם, עַמִּים שֶׁיַּכְחִישׁוּ מַעֲשֵׂיהֶם מִמּוֹרָא הָעֹנֶשׁ דֻּגְמַת הַגִּבְעוֹנִים, כַּאֲשֶׁר הַשֵּׁם מֵגֵן עַל הָאָרֶץ וְעַל עִמּוֹ.
מֹשֶׁה פּוֹתֵחַ בְּשֶׁבַח מָקוֹם וְאוֹמֵר: "אֵין כָּאֵ-ל יְשֻׁרוּן (דברים לג, כו)", שֶׁאֵין כְּהַשֵּׁם בְּכָל אֱלֹקֵי הָעַמִּים. הַשֵּׁם קָדַם לְכָל אֱלוֹקִים וְהוּא רִאשׁוֹן לָרִאשׁוֹנִים. מִשְׁכָּנוֹ בַּשָּׁמַיִם וּבְגַאֲוָתוֹ רוֹכֵב שְׁחָקִים. וְאַף שֶׁמִּשְׁכָּנוֹ שָׁם לְמַעְלָה, זְרוֹעוֹת הַשֵּׁם מוֹשְׁלוֹת בָּעוֹלָם גַּם מִתַּחַת לְמַטָּה בָּאָרֶץ, וְהֵן מַנְהִיגוֹת אֶת הָעוֹלָם בְּגָלוּי לְעֵין כֹּל.
מֹשֶׁה מַבְטִיחַ שֶׁהַשֵּׁם יַשְׁמִיד אֶת אוֹיְבֵי יִשְׂרָאֵל – סִיחוֹן וְעוֹג וְכָל עַמֵּי כְּנַעַן, כְּדֵי שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל ("עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן (במדבר כג, ט)") יִשְׁכֹּן לָבֶטַח בְּאַרְצוֹ, אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ, בָּאָרֶץ הַטּוֹבָה וְהַמְּבֹרֶכֶת בְּלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעַד וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ. בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל יִרְבֶּה הַטַּל שֶׁיַּרְבֶּה אֶת הָאֲדָמָה וְיַצְמִיחָהּ, כָּךְ שֶׁיִּשְׂרָאֵל יִהְיוּ מְאֻשָּׁרִים – אוֹכְלִים וְשׁוֹתִים וּשְׂמֵחִים וּפָרִים וְרַבִּים, כְּשֶׁהֵם מוֹשְׁלִים בְּאוֹיְבֵיהֶם וְהַשֵּׁם מֵגֵן עֲלֵיהֶם וּמוֹשִׁיעָם.
מֹשֶׁה עוֹלֶה לְהַר נְבוֹ (לד, א-יב)
זָכָה מֹשֶׁה שֶׁהַתּוֹרָה נִקְרֵאת עַל שְׁמוֹ "תּוֹרַת מֹשֶׁה". עַכְשָׁו – מִשֶּׁהִשְׁלִים מֹשֶׁה אֶת מְשִׂימָתוֹ לְהָבִיא אֶת עַם יִשְׂרָאֵל לְפִתְחָהּ שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל – נוֹתְרָה לוֹ הַזְּכוּת לִרְאוֹת אוֹתָהּ. הוּא עוֹלֶה לְהַר נְבוֹ, וּמִשָּׁם מַרְאֶה לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לִגְבוּלוֹתֶיהָ, אֶת עֵבֶר הַיַּרְדֵּן הַמִּזְרָחִי וְעֵבֶר הַיַּרְדֵּן הַמַּעֲרָבִי וְאֶת נַחֲלוֹת הַשְּׁבָטִים. שָׁם מַרְאֶה לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא גַּם אֶת כָּל תּוֹלְדוֹת יִשְׂרָאֵל – דּוֹר וְדוֹר וְדוֹרְשָׁיו, דּוֹר דּוֹר וְשׁוֹפְטָיו, דּוֹר דּוֹר וּמַנְהִיגָיו… וְאוֹמֵר לוֹ שֶׁהִגִּיעַ הַזְּמַן לְקַיֵּם אֶת הַהַבְטָחָה לְאָבוֹת לָתֵת אֶת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, וְשֶׁהוּא עַצְמוֹ לֹא יוּכַל לְהִכָּנֵס לְתוֹכָהּ לַמְרוֹת רְצוֹנוֹ וְצִפִּיָּתוֹ.
מֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה… לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחוֹ. מָלְאוּ יָמָיו! וְהִנֵּה אֵי שָׁם בְּהַר נְבוֹ, בְּמָקוֹם לֹא נוֹדַע, מֵת מֹשֶׁה וְנִקְבַּר עַל פִּי הַשֵּׁם. בּוֹרֵא עוֹלָם בִּכְבוֹדוֹ וּבְעַצְמוֹ קוֹבֵר אֶת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ (וְיֵשׁ אוֹמְרִים שֶׁהוּא קָבַר אֶת עַצְמוֹ). בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִתְאַבְּלִים עַל מֹשֶׁה שְׁלוֹשִׁים יוֹם, וְאָז מְקַבֵּל יְהוֹשֻׁעַ אֶת הַנְהָגַת הָעָם בְּרוּחַ מֹשֶׁה רַבּוֹ.
הַתּוֹרָה מִסְתַּיֶּמֶת בַּמִּלִּים: "וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה, אֲשֶׁר יְדָעוֹ הַשֵּׁם פָּנִים אֶל פָּנִים. לְכָל הָאֹתוֹת וְהַמּוֹפְתִים אֲשֶׁר שְׁלָחוֹ הַשֵּׁם לַעֲשׂוֹת בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם, לְפַרְעֹה וּלְכָל עֲבָדָיו וּלְכָל אַרְצוֹ. וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה, וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה לְעֵינֵי כָּל יִשְׂרָאֵל (דברים לד, י-יב)."
פרסום תגובה חדשה