תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
נבואת רש"י מתקיימת
הקראת כתבה
הַדֻּכָּס מַחְלִיט לִשְׁאֹל בַּעֲצַת רש"י
בַּעֲרֹב יָמָיו שֶׁל רש״י, יָצְאוּ גְּדוּדִים גְּדוּדִים שֶׁל צַלְבָּנִים לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל עַל מְנַת לְשַׁחְרְרָהּ מִשִּׁלְטוֹן הַמֻּסְלְמִים. הַדֻּכָּס מלוריין, אֶחָד מִמְּפַקְּדֵי הַצַּלְבָּנִים, שֶׁעָמַד לָצֵאת בְּרֹאשׁ גַּיִס גָּדוֹל לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, שָׁמַע אֶת שִׁמְעוֹ שֶׁל רש"י וְהֶחְלִיט לְבַקְּרוֹ וְלִשְׁאֹל בַּעֲצָתוֹ. הוּא נָסַע לוורמיזא, בָּהּ הִתְגּוֹרֵר רש״י, וְשָׁלַח אֵלָיו שָׁלִיחַ שֶׁבִּקֵּשׁ מִמֶּנּוּ לָבוֹא אֵלָיו. אוּלָם הַשָּׁלִיחַ הוֹדִיעַ כִּי רש"י מְסָרֵב לָבוֹא. הַדֻּכָּס לֹא וִתֵּר וְהֶחְלִיט לָבוֹא בְּעַצְמוֹ אֶל בֵּיתוֹ שֶׁל רש״י.
הַדֻּכָּס מַגִּיעַ לְבֵיתוֹ אוּלָם אֵינוֹ מוֹצֵא אִישׁ
כַּאֲשֶׁר נִכְנַס הַדֻּכָּס לְבֵיתוֹ שֶׁל רש"י הוּא רָאָה סְפָרִים רַבִּים עַל הַשֻּׁלְחָן, אוּלָם לֹא מָצָא אִישׁ.
הַדֻּכָּס קָרָא בְּקוֹל רָם: רַבִּי שְׁלֹמֹה, הֵיכָן אַתָּה?
רש"י עָנָה: אֲנִי פֹּה, מָה רְצוֹן הוֹד מַעֲלָתְךָ?
הַדֻּכָּס חָזַר וְאָמַר: אֵינֶנִּי רוֹאֶה אוֹתְךָ, הֵיכָן אַתָּה?
הַדֻּכָּס חָזַר שׁוּב וְשׁוּב: אֵינֶנִּי רוֹאֶה אוֹתְךָ, הֵיכָן אַתָּה?…
וּבְכָל זֹאת לֹא רָאָה אֶת רש"י.
רש"י עָנָה: אֲנִי כָּאן מִצַּד יָמִין, מָה רְצוֹן הוֹד מַעֲלָתְךָ…?
הַדֻּכָּס הִתְבּוֹנֵן סְבִיבוֹ, מִצְמֵץ בְּעֵינָיו אוּלָם לֹא רָאָה אִישׁ.
הוּא נִשְׁבַּע לרש"י שֶׁלֹּא יְאֻנֶּה לוֹ כָּל רַע, רַק הִתְחַנֵּן שֶׁיְּאַפְשֵׁר לוֹ לִרְאוֹת אֶת פָּנָיו…
נְבוּאַת רש"י לַדֻּכָּס שֶׁיַּחְזֹר עִם שְׁלוֹשָׁה חַיָּלִים
לְפֶתַע נִפְקְחוּ עֵינֵי הַדֻּכָּס וְהִנֵּה לְיַד הַשֻּׁלְחָן יוֹשֵׁב אִישׁ זָקֵן, בַּעַל הַדְרַת פָּנִים. הוּא
סִפֵּר לרש"י שֶׁבְּקָרוֹב יַגִּיעַ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בְּרֹאשׁ צָבָא גָּדוֹל שֶׁל שְׂכִירִים וּמִתְנַדְּבִים, כְּדֵי
לִכְבֹּשׁ אֶת יְרוּשָׁלַיִם. הוּא בִּקֵּשׁ לָדַעַת, אִם יַצְלִיחַ בִּמְשִׂימָתוֹ, תּוֹךְ שֶׁהוּא מַפְצִיר
ברש"י לוֹמַר לוֹ רַק אֶת הָאֱמֶת, וְהִבְטִיחַ לוֹ שֶׁאִם יֵאָמְנוּ דְּבָרָיו לֹא יְאֻנֶּה לוֹ כָּל רַע.
רש"י סֵרֵב לַעֲנוֹת לַדֻּכָּס, אוּלָם אַחֲרֵי שֶׁהַדֻּכָּס הִפְצִיר בּוֹ רַבּוֹת עָנָה לוֹ: אָמְנָם בִּתְחִלָּה תַּצְלִיחַ לִכְבֹּשׁ אֶת יְרוּשָׁלַיִם וְתִהְיֶה שַׁלִּיט עָלֶיהָ שְׁלוֹשָׁה יָמִים. אוּלָם בַּיּוֹם הָרְבִיעִי תֵּאָלֵץ לָסֶגֶת וּמַרְבִּית צְבָאֲךָ יִשָּׁאֵר
בִּשְׂדֵה הַקֶּטֶל. בַּסּוֹף תַּחְזֹר לוורמייזא רַק עִם שְׁלוֹשָׁה חַיָּלִים רוֹכְבִים עַל שְׁלוֹשָׁה סוּסִים.
הַדֻּכָּס חוֹרֵק שִׁנָּיו וּמְאַיֵּם
הַדֻּכָּס חָרַק שִׁנָּיו. בְּשׂוֹרַת אִיּוֹב שֶׁשָּׁמַע הִרְגִּיזָה אוֹתוֹ מְאֹד.
הוא הִבְטִיחַ לרש"י: אִם נְבוּאָתְךָ תִּתְקַיֵּם לֹא יְאֻנֶּה לְךָ כָּל רַע.
אוּלָם הוֹסִיף לְאַיֵּם בְּקוֹל רָם: אִם אֶחְזֹר וּבְחֶבְרָתִי יִהְיוּ אַרְבָּעָה חַיָּלִים, אֶתֵּן אֶת בְּשָׂרְךָ מַאֲכָל לַכְּלָבִים, וְגַם אַעֲנִישׁ אֶת כָּל הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בִּמְחוֹזִי, וְאֶהֱרוֹג אוֹתָם לְפִי חָרֶב.
נְבוּאַת רש"י מִתְקַיֶּמֶת
הַדֻּכָּס הִגִּיעַ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְלָחַם אֶת מִלְחַמְתּוֹ וְכִנְבוּאַת רשי מָשַׁל בִּירוּשָׁלַיִם שְׁלוֹשָׁה יָמִים בִּלְבַד, אוּלָם מְהֵרָה הוּבַס, וְחָזַר מִשָּׁם בְּלִוְיַת קֹמֶץ לוֹחֲמִים, שֶׁרֻבָּם מֵתוּ בַּדֶּרֶךְ אוֹ בָּרְחוּ מִמֶּנּוּ. אוּלָם מֶה הָיָה מְאֻשָּׁר לִרְאוֹת שֶׁכַּאֲשֶׁר הִגִּיעַ לווארמיזא, הָיוּ בְּחֶבְרָתוֹ אַרְבָּעָה אַנְשֵׁי צָבָא. הִיא הִתְרוֹנֵן מִשִּׂמְחָה שֶׁעַכְשָׁו יוּכַל לְהִתְנַקֵּם ברש״י, כְּפִי שֶׁהִבְטִיחַ לוֹ. אוּלָם טֶרֶם נִכְנַס לָשַׁעַר הָעִיר, נִשְׁמְטָה אֶבֶן מֵאַבְנֵי חוֹמַת הָעִיר וְהָרְגָה אֶת אֶחָד מִמְּלַוָּיו. וְכִנְבוּאַת רש"י, נִכְנַס לָעִיר בְּלִוְיַת שְׁלוֹשָׁה חַיָּלִים בִּלְבַד.
הַדֻּכָּס רוֹצֶה לְבַקֵּשׁ סְלִיחָה
שָׁבוּר וְרָצוּץ נִכְנָס הַדֻּכָּס לָעִיר וורמייזא כַּאֲשֶׁר כֻּלּוֹ הִתְפַּעֲלוּת מִגְּדֻלָּתוֹ שֶׁל רש"י, שֶׁנֶּאֶמְנוּ דְּבָרָיו וְצָדַק בְּכָל מַה שֶּׁאָמַר לוֹ. הוּא רָצָה מְאֹד לְבַקֵּר אֶת רש"י וּלְהִתְנַצֵּל בְּפָנָיו עַל הִתְנַהֲגוּתוֹ הַבִּלְתִּי הוֹלֶמֶת. אוּלָם כַּאֲשֶׁר הִגִּיעַ לְבֵית רש"י הִבְחִין בְּהִתְקַהֲלוּת שֶׁל אֲנָשִׁים שֶׁעֵינֵיהֶם דּוֹמְעוֹת וְהֵבִין שרש"י הָלַךְ לְעוֹלָמוֹ, וְלֹא יוּכַל לְבַקֵּשׁ סְלִיחָה מִמֶּנּוּ. בְּכָל זֹאת עָמַד בִּמְקוֹמוֹ עַד שֶׁיָּצְאָה הַלְּוָיָה לַדֶּרֶךְ וְזָכָה לְלַוּוֹת אֶת רש"י בְּדַרְכּוֹ הָאַחֲרוֹנָה
פרסום תגובה חדשה