תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
הרבי נביא הדור – נביא הגאולה
אַחַת מִמִּצְווֹת הַתּוֹרָה הִיא הַמִּצְוָה לִשְׁמֹעַ לְנָבִיא, לְכָל מַה שֶּׁיֹּאמַר, בְּדִיּוּק כְּמוֹ שֶׁצָּרִיךְ לִשְׁמֹעַ לְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ, כִּי זֶהוּ דְּבַר הַשֵּׁם מַמָּשׁ. הַנָּבִיא מִצַּד עַצְמוֹ, חַיָּב לִמְסֹר אֶת דְּבַר הַשֵּׁם, וְהוּא אַף חַיָּב לְצַיֵּת לִנְבוּאַת עַצְמוֹ, וְכַמּוּבָן, אָסוּר לוֹ לִבְדּוֹת דְּבָרִים מִלִּבּוֹ, וְגַם אֵינוֹ רַשַּׁאי לוֹמַר בִּשְׁמוֹ נְבוּאָה שֶׁל נָבִיא אַחֵר.
הֲלָכָה הִיא תּוֹרָה, וְצָרִיךְ לִלְמֹד תּוֹרָה לִשְׁמָהּ בִּמְסִירוּת נֶפֶשׁ מַמָּשׁ, כְּדֵי שֶׁלֹּא לִטְעוֹת בִּקְבִיעַת הֲלָכוֹת עַל פִּי מַחְשָׁבוֹת וְהֶרְגֵּשִׁים פְּרָטִיִּים. וְעַל פִּי הַהֲלָכָה, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יָכוֹל לְנַבֵּא בְּנֵי אָדָם לְלֹא הַגְבָּלוֹת שֶׁל זְמַן וּמָקוֹם. וְרַק מַעֲלָתוֹ – דַּרְגָּתוֹ הָרוּחָנִית שֶׁל הָאָדָם, הִיא תְּנַאי הֶכְרֵחִי לִהְיוֹתוֹ נָבִיא. כְּלוֹמַר, מִי שֶׁהוּא צַדִּיק וְגָדוֹל בְּחָכְמָה, גִּבּוֹר בְּמִדּוֹתָיו, וּבַעַל דֵּעָה רְחָבָה נְכוֹנָה עַד מְאוֹד וּמִתְעַלֶּה עַל שְׁאַר הַחֲכָמִים, וּמוֹדִיעַ שֶׁהוּא נָבִיא, וְאוֹמֵר דְּבָרִים הָעֲתִידִים לִהְיוֹת, וְנֶאֶמְנוּ דְּבָרָיו – הוּא נְבִיא אֱמֶת, וְחַיָּבִים לְצַיֵּת לוֹ תֵּכֶף וּמִיָּד, וְאָסוּר לַחְשֹׁב אַחֲרָיו וּלְהַרְהֵר בִּנְבוּאָתוֹ, שֶׁמָּא אֵינוֹ אֱמֶת, וְאֵין לְנַסּוֹתוֹ יוֹתֵר מִדַּי. אֶפְשָׁר שֶׁיִּתֵּן אוֹת וּמוֹפֵת וְאֶפְשָׁר שֶׁלֹּא. וְעוֹד שֶׁאוֹת וּמוֹפֵת בִּלְבַד אֵינָם הוֹכָחָה לַאֲמִתּוּת עִנְיַן הַנְּבוּאָה. נוֹסַף עַל כָּךְ, נָבִיא שֶׁהֵעִיד לוֹ נָבִיא אַחֵר שֶׁהוּא נָבִיא, הֲרֵי הוּא בְּחֶזְקַת נָבִיא, וְאֵין זֶה הַשֵּׁנִי צָרִיךְ חֲקִירָה, אֶלָּא צָרִיךְ לְצַיֵּת לוֹ.
וּמַה שֶּׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה שֶׁחָכָם עָדִיף מִנָּבִיא, הַכַּוָּנָה שֶׁהַחֲכָמִים מַשִּׂיגִים שֹׁרֶשׁ הַדָּבָר בְּחָכְמָתָם, אַךְ מִכֵּיוָן שֶׁהַשָּׂגָתָם לֹא בָּאָה בִּנְבוּאָה, בְּדִבּוּר, בְּנִיב שְׂפָתַיִם, לֹא תָּמִיד מִתְקַיְּמִים דִּבְרֵיהֶם, אַךְ נָבִיא לְעוֹלָם דְּבָרָיו מִתְקַיְּמִים, וְהַתּוֹרָה מְצַוָּה לְצַיֵּת לַנָּבִיא.
הָרַבִּי מליובאוויטש מֵעִיד עַל עַצְמוֹ שֶׁהוּא נְבִיא הַדּוֹר, וְכִנְבִיא הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן, הוּא מְבַקֵּשׁ לְפַרְסֵם לְכָל אַנְשֵׁי הַדּוֹר שֶׁהוּא שׁוֹפֵט דּוֹרֵנוּ, יוֹעֵץ דּוֹרֵנוּ וּנְבִיא דּוֹרֵנוּ בְּעִנְיְנֵי תּוֹרָה וּמִצְווֹת וּבְחַיֵּי הַיּוֹם יוֹם. הָרַבִּי נְבִיא הַגְּאֻלָּה, וְהוּא מֵכִין אוֹתָנוּ (הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן) לַגְּאֻלָּה הָאֲמִתִּית וְהַשְּׁלֵמָה. הוּא מַסְבִּיר לָנוּ אֵיךְ תִּהְיֶה הַגְּאֻלָּה וּמַדְרִיךְ אוֹתָנוּ כֵּיצַד לְקַבֵּל פְּנֵי מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ.
הָרַבִּי אוֹמֵר שֶׁכָּל רַבּוֹתֵינוּ נְשִׂיאֵינוּ הֵם נְבִיאִים מַמָּשׁ, הָחֵל מֵהַבַּעַל שֵׁם טוֹב… אַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן… וְהָרְאָיָה שֶׁהֵם יוֹדְעִים לַעֲנוֹת גַּם בְּעִנְיָנִים גַּשְׁמִיִּים. וּלְמַעְלָה מִזֶּה, אוֹמֵר הָרַבִּי: "רַבּוֹתֵינוּ נְשִׂיאֵינוּ סְמוּכִים אִישׁ מִפִּי אִישׁ עַד מֹשֶׁה רַבֵּנוּ".
וְאֵין תְּמִיהָה אוֹ קֻשְׁיָה, עַל נְבוּאָה בְּחוּץ לָאָרֶץ. הַרְבֵּה נְבִיאִים נִבְּאוּ מִחוּץ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ יְחֶזְקֵאל וְאַף מֹשֶׁה רַבֵּנוּ וְעוֹד. כִּי הַנְּבוּאָה בְּחוּץ לָאָרֶץ יְכוֹלָה לִשְׁרוֹת בְּמָקוֹם, שֶׁאֵין בּוֹ טֻמְאָה, כְּדֵי לְהַצִּיל אֶת עַם יִשְׂרָאֵל. וְהָעִקָּר הוּא, שֶׁמִּבְּחִינָה הִלְכָתִית אֵין הַגְבָּלָה שֶׁל מָקוֹם.
כְּמוֹ כֵן, עַל פִּי הַהֲלָכָה אֵין גַּם הַגְבָּלָה שֶׁל זְמַן, לָכֵן יְכוֹלָה וְאֶפְשָׁרִית נְבוּאָה בְּיָמֵינוּ. יוֹתֵר מִזֶּה, מִכֵּיוָן שֶׁאָנוּ דּוֹר הַגְּאֻלָּה הֶכְרֵחִית נְבוּאָה בְּיָמֵינוּ, כִּי הַשֵּׁם לֹא עוֹשֶׂה דָּבָר קָטָן אוֹ גָּדוֹל בְּלִי לְגַלּוֹת סוֹדוֹ לַעֲבָדָיו הַנְּבִיאִים. וְזֶהוּ שֶׁאוֹמֵר הרמב"ם, שֶׁהַמָּשִׁיחַ נָבִיא גָּדוֹל, וַחֲזָרַת הַנְּבוּאָה תִּהְיֶה אֵצֶל מָשִׁיחַ עוֹד קֹדֶם הַגְּאֻלָּה. וּבְאִגֶּרֶת תֵּימָן הוּא נוֹקֵב תַּאֲרִיךְ לַחֲזָרַת הַנְּבוּאָה – שְׁנַת ד'תתקע"ו (לִפְנֵי כִּשְׁמוֹנֶה מֵאוֹת שָׁנָה).
הָרַבִּי מליובאוויטש, שֶׁהוּא צַדִּיק עָתָק וְחָכָם גָּדוֹל וְגִבּוֹר בְּמִדּוֹתָיו, וּמֵעִיד עַל עַצְמוֹ שֶׁהוּא נָבִיא, וְאָמַר דְּבָרִים הָעֲתִידִים לִהְיוֹת וְנֶאֶמְנוּ דְּבָרָיו, הוּא נְבִיא אֱמֶת וְחַיָּבִים לְצַיֵּת לוֹ מִיָּד.
הָרַבִּי, שֶׁנִּבָּא בִּתְחִלַּת הִתְגַּלּוּתוֹ, שֶׁאָנוּ דּוֹר הַשְּׁבִיעִי וְתַפְקִידֵנוּ לְהוֹרִיד אֶת הַשְּׁכִינָה לָעוֹלָם, הֵפִיץ אֶת מַעְיְנוֹת הַחֲסִידוּת כִּמְעַט בְּכָל פִּנָּה בָּעוֹלָם. וְהַתַּהֲלִיךְ עוֹד מַמְשִׁיךְ בְּיֶתֶר שְׂאֵת וְיֶתֶר עַז… וְעוֹד יָדוֹ נְטוּיָה… הָרַבִּי נִבָּא עַל הִתְפָּרְקוּת בְּרִית הַמּוֹעָצוֹת, הִתְמוֹטְטוּת הַקּוֹמוּנִיזְם, יְצִיאַת יְהוּדֵי רוּסְיָה בַּהֲמוֹנִים הַרְבֵּה שָׁנִים קֹדֶם לָכֵן, כְּשֶׁאִישׁ לֹא הֶעֱלָה בְּדַעְתּוֹ שֶׁזֶּה אֶפְשָׁרִי… הָרַבִּי נִבָּא עַל הַנִּצָּחוֹן בְּמִלְחֶמֶת שֵׁשֶׁת הַיָּמִים וְעַל תְּבוּסַת הָעֲרָבִים בְּמִלְחֶמֶת יוֹם הַכִּפּוּרִים, כְּשֶׁכֻּלָּם הָיוּ שַׁאֲנַנִּים וְלֹא יָדְעוּ בְּמַה מְּדֻבָּר. הָרַבִּי נִבָּא אֶת כָּל הִשְׁתַּלְשְׁלוּת הָעִנְיָנִים כְּתוֹצָאָה מֵהֶסְכֵּם "קמפ דיויד", וְכָל מַה שֶּׁנִּבָּא בְּעִנְיָן זֶה הִתְקַיֵּם כִּדְבָרָיו. צִיְּדוּ אֶת הָעֲרָבִים בְּנֶשֶׁק, יֵשׁ פִּגּוּעִים ואינטיפאדה, הָעֲרָבִים דּוֹרְשִׁים רַק עוֹד וְעוֹד, וְאֵין מִסְתַּפְּקִים בְּמַה שֶּׁנּוֹתְנִים לָהֶם, צְרִיכִים לִכְבֹּשׁ מֵחָדָשׁ אֶת יְהוּדָה וְשׁוֹמְרוֹן וכו' וכו'… הָרַבִּי נִבָּא אֶת נִסֵּי שְׁנַת ה’תש”נ וְאֶת נִסֵּי מִלְחֶמֶת הַמִּפְרָץ. בְּקִצּוּר, הָרַבִּי נִבָּא נְבוּאוֹת אֵין סְפֹר לַיָּחִיד וְלָרַבִּים, וְכֻלָּן הִתְקַיְּמוּ בִּמְלוֹאָן.
הָרַבִּי הוּא נְבִיא הַגְּאֻלָּה, וּמְנַבֵּא לָנוּ בִּנְבוּאָה וַדָּאִית, שֶׁהַגְּאֻלָּה קְרוֹבָה, וְשֶׁהִנֵּה הִנֵּה מָשִׁיחַ בָּא. וּמְעוֹרֵר אוֹתָנוּ לְהִשְׁתּוֹקֵק לַגְּאֻלָּה וְלִחְיוֹת אֶת הַגְּאֻלָּה עַל יְדֵי לִמּוּד עִנְיְנֵי גְּאֻלָּה וּמָשִׁיחַ. יוֹתֵר מִזֶּה, הוּא מַסְבִּיר לָנוּ אֵיךְ תִּהְיֶה הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה, וְעִנְיָנִים אֵלֶּה פְּזוּרִים בְּכָל אוֹצְרוֹתָיו, שִׂיחוֹת וּמַאֲמָרִים וכו'. וְכָל הָרוֹצֶה לִדְלוֹת מֵהֶם יָבוֹא וְיִדְלֶה שֶׁפַע רַב, לְהָבִין עִנְיַן מָשִׁיחַ, לְהָבִין עִנְיַן פָּרָה אֲדֻמָּה, לְהָבִין עִנְיַן תְּחִיַּת הַמֵּתִים וכו' וכו'…
הָרַבִּי מְנַבֵּא שֶׁכָּל עַם יִשְׂרָאֵל יִזְכּוּ לַגְּאֻלָּה הַשְּׁלֵמָה וְלֹא יִדַּח מִמֶּנּוּ נִדָּח. וּמִכֵּיוָן שֶׁאָנוּ נִמְצָאִים בְּמַעֲמָד וּמַצָּב שֶׁל "זָכוּ", בֵּית הַמִּקְדָּשׁ יִהְיֶה בִּנְיָן שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא דַּוְקָא. וּמִכֵּיוָן שֶׁכָּךְ, גַּם הַמָּשִׁיחַ בָּשָׂר וְדָם יָבוֹא פִּתְאוֹם עִם עַנְנֵי שְׁמַיָּא, וְלֹא עָנִי וְרוֹכֵב עַל חֲמוֹר, וְהוּא יִהְיֶה גַּם "רַב" וְגַם "מֶלֶךְ". וְכָל עַם יִשְׂרָאֵל יַעֲלֶה בְּכָל שַׁבָּת וְרֹאשׁ חֹדֶשׁ לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ עִם עַנְנֵי שְׁמַיָּא. הָעוֹלָם יִזְדַּכֵּךְ וְזֶה כּוֹלֵל אֶת כָּל הָעַמִּים וְגַם אֶת בַּעֲלֵי הַחַיִּים, עַד שֶׁלְּבַסּוֹף נַגִּיעַ לְמַצָּב שֶׁל "וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ" כִּפְשׁוּטוֹ. הַגּוֹיִים שֶׁהֵרֵעוּ לְיִשְׂרָאֵל יִרְאוּ בִּתְחִלָּה בְּטוֹבָתָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל וְאַחַר כָּךְ יֹאבְדוּ. וְאֵלֶּה שֶׁלֹּא הִזִּיקוּ יְשָׁרְתוּ אֶת עַם יִשְׂרָאֵל. חֲסִידֵי אֻמּוֹת הָעוֹלָם מוּעָטִים יִצְטָרְפוּ לְעַם יִשְׂרָאֵל. וּבְסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר, יִהְיוּ עִם יִשְׂרָאֵל וְעִם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּאַחְדוּת פְּשׁוּטָה, כָּךְ שֶׁלֹּא יִהְיֶה מָקוֹם לְדָבָר אַחֵר בָּעוֹלָם.
פרסום תגובה חדשה