מדוע תאריך יום החינוך בארה"ב משתנה כל שנה?

הקראת כתבה
יום שלישי ו׳ אדר ה׳תשע״ח
התאריך הקבוע ליום החינוך בארצות הברית הוא יום הולדתו העברי של הרבי י"א ניסן שעיתים חל במרץ למניינם ועיתים באפריל!
מאת הרב רפאל חרותי
פרשת ואתחנן

בחלק הראשון התפלאנו כיצד יתכן שחוק קבוע באמריקה, הלא הוא חוק "יום החינוך" שנקבע להתחזקות בשבע מצוות בני נח חל כל שנה בתאריך שונה?

ובכן, האמת היא שהתאריך השנתי של יום החינוך אינו משתנה. 'יום החינוך' חל תמיד באותו יום. איך? כיצד יתכן?

פשוט מאוד. התאריך הקבוע הוא יום הולדתו העברי של הרבי י"א ניסן שעיתים חל במרץ למניינם ועיתים באפריל! אכן אין תקדים לחוק כזה מיוחד לכבודו של מישהו ובפרט לכבוד אישיות מההווה!

כדי להביא את העולם לשלמות החל הרבי לעורר את חסידיו, שליחיו ואת כל מי שרצה לשמוע שהגיע זמן שהעם היהודי יחל לקיים את ציווי התורה לשמש אור לגויים. הציווי הזה הוטל עלינו כאשר קיבלנו את התורה בסיני. אומר על כך הרמב"ם (הלכות מלכים פרק ח' ) וכן ציווה משה רבינו מפי הגבורה לכוף את כל באי העולם לקבל מצוות שהצטוו בני נח

במילים פשוטות – מתוך תרי"ג המצוות שבתורה ישנה קבוצה של שבע מצוות אשר עם כל הפרטים שלהן מהוות קבוצת חוקים מוסריים שציווה ה' אשר מחובתם של כל אלה שאינם יהודים לקיימן. מטרת חוקים אלו היא להבטיח שכל חברה אנושית תהיה מבוססת על רצונו של יוצר האדם ומנהיגו ותחיה בהתאם לכך. האמונה בה' היא הדבר היחיד שמונע גזל, רצח וכל אי צדק. על העם היהודי הוטל להפיץ את החוקים הללו המכונים שבע מצוות בני נח בקרב אומות העולם. החיוב המוטל על היהודי לעשות זאת הוא ממש כדוגמת הפצת התורה והמצוות בין היהודים עצמם. להמחשת העניין השתמש הרבי בדברי  הרמב"ם שלעולם יראה האדם את עצמו שקול ואת כל העולם שקול כלומר שהטוב והרע בעולם שווים והוא ע"י מעשה טוב אחד יכול להטות את הכף ולהביא גאולה לעולם כולו. דבר זה כולל, הדגיש הרבי, מעשה יחיד של  יהודי שמשפיע על "לא יהודי" לקיים ולהפיץ את מצוות בני נח!

אם זה כה חשוב מדוע לא עסקו בזה עד היום במשך אלפי השנים מאז מתן תורה?

התשובה היא פשוטה: בכל השנים רדפו הגויים את היהודים על דתם כך שהייתה אפילו סכנה להפיץ וגם אי רצון בולט מהצד השני לשמוע!

עתה מצויים כבר במצב שלא זו בלבד שהעולם מוכן לקבל את הדברים והיהודים חופשיים להפיץ את הדברים אלא שנמצאים כבר על סף הגאולה ממש. לפיכך, הדגיש הרבי שזו אחריותנו להביא את הנושא למודעותם המלאה של כל המין האנושי כדי לעשות את העולם למקום טוב יותר עבור כולם. מקום טוב יותר, במובן עמוק יותר, עבור השכינה שתוכל לשכון בו בגילוי שזוהי מטרת הבריאה כולה או במילים אחרות: להביא את העולם   לימות המשיח!

הרבי הורה להוציא קיצור שולחן ערוך של שבע מצוות בני נח שבו יפורטו שבע מצוותיהם עם כל המסתעף מהם. מיליוני גויים  ברחבי העולם החלו לקיים.  כן ביקש הרבי לפתוח את היום במוסדות החינוך הלא יהודים עם רגע של שתיקה, כלומר עם דקת מחשבה שיש אלוקים המנהיג את העולם ורואה ושומע את כל מעשינו, לכן העולם אינו ג'ונגל שאפשר לעשות בו ככל העולה על רוחנו אלא צריכים אנו להתנהג בצדק ביושר ובמוסר. עד מהרה התפשט מנהג זה ברחבי ארה"ב ובעוד מדינות ולא עבר זמן רב עד שרוב הגויים נהיו בשלים לקבל את שבע המצוות.

משנות השבעים נעשה מנהג מקובל בארה"ב ששליח הרבי פותח את מושב הסנט במדינתו (מלבד הסנט הכללי יש לכל אחת מחמישים המדינות של ארה"ב סנט משלה). זה החל במדינת ניו יורק שם הייתה פתיחת מושב הסנט חלק מפעולה כללית גדולה יותר – הכרזת מושל ניו יורק על יום הולדתו של הרבי כיום החינוך במדינת ניו יורק. השליח הראשון שעשה זאת הוא הרב שמואל בוטמן מנהל "צעירי חב"ד" בניו יורק והוא מספר:

"פתיחת מושב הסנט באלבני (בירת מדינת ניו יורק) הייתה ביום שני בבוקר. לפני שבת התקשר אליי הרב חודקוב, מזכירו של הרבי, והזהיר בשם הרבי שלא נגלה לאף אחד לאן אנו נוסעים, שאפילו הילדים לא ידעו – ואם ישאלו יאמרו להם שאבא ב'סידורים' כדי שלא יתמהו על ההעדרות הממושכת של אבא מהבית בימי ערב פסח. הייתה זו התייחסות שונה ומיוחדת של הרבי לעניין זה שבו ראה חשיבות רוחנית שלא הובנה כלל ע"י העוסקים במלאכה".

שנים ספורות לאחר מכן, בי"א ניסן תשל"ח קיבל יום הולדתו של הרבי גם את הכרת הפרזידנט קרטר שהפך את ההצהרה ממקומית ללאומית. בהצהרה עליה חתם נאמר כי יום הולדתו של הרבי מוכרז כיום החינוך בכל רחבי ארה"ב. וזה חלק מלשון ההצהרה עליה חותמים כל מנהיגי ארה"ב מאז ועד היום :

הואיל והקונגרס מכיר בצורך האומה לציין בלוח השנה יום המוקדש לחשיבותו של החינוך..

והואיל ותנועת ליובאוויטש אשר מקיימת פעילות חינוכית בארה"ב וברחבי העולם מחויבת במיוחד לקידום החינוך והציעה את ייסוד יום החינוך בארה"ב והואיל ויהדות העולם מציינת ב 19 לאפריל 1978 את יום הולדתו השבעים ושש של המנהיג היהודי הנערץ, ראש תנועת ליובאוויטש העולמית 

..נקבע ע"י הסנט ובית הנבחרים כי הנשיא מוסמך ומתבקש להוציא הכרזה המייעדת את התאריך הנ"ל כיום החינוך של ארה"ב"

בי"ב שבט תשל"ט (9 לפברואר 1979) כותב הרבי לג'ימי קרטר בזו הלשון (תרגום חופשי מאנגלית):

 לאור מכתבך האדיב מה-18 לספטמבר 1978, בהתייחס להחלטה שהועברה בקונגרס לציון יום ה-18 באפריל כ"יום החינוך – ארה"ב" שקבעתם בחוק, לא יפתיע אותך, אדוני הנשיא, שהצעתך לייסד ועדת שרים קבועה לענייני חינוך זכתה לתמיכתי והערכתי המלאה.

 זה היה אחד הנושאים העיקריים בנאומי לקהל לכבוד ציון יום השנה של הרבי הקודם זצ"ל בי' שבט.

באותו זמן היבעתי את תקוותי הנלהבת שלא זו בלבד שההצעה תופעל במהירות ע"י הקונגרס אלא שממשלות של עמים אחרים ילכו בעקבות הדוגמה שלכם.

אני כמובן מתייחס לחינוך במובן היותר רחב ויותר עמוק – לא רק כתהליך של הקניית ידע והכשרה כדי לחיות חיים טובים יותר אלא לשם חיים טובים יותר, מתוך שימת דגש על בניית אופי, עקרונות וערכים מוסריים.

למעשה ממשלת ארה"ב ואתה אדוני הנשיא באופן אישי נמצאים בעמדה ייחודית של השפעה על אומות העולם, במיוחד אלו שיש להם תועלת מכלכלת ארה"ב, תרבותה וצורות אחרות של סיוע,  ויש לנצל זאת לעודדן ללכת בעקבות הדוגמה שלכם ולחלוק אתכם את ההכרה ש"המשימה האצילית ביותר של ממשל היא חינוך" כלשון הצהרתכם מה-28.2.78 – הכרה שתורגמה לפעולה אמיצה, רחבת היקף.

אני משוכנע שהתגובה תהיה חיובית ומעז לומר שההשפעה הטובה תהיה אהודה על אלו במדינות הללו אשר מסיבה זו או אחרת אינם נלהבים עדיין מחקיקת הקונגרס בפרויקט הנידון.   

את בקשתו של הרבי להשפיע על עמים נוספים ביצע בפועל ה"פרזידנט" רונאלד רייגן. הוא שדרג את ההצהרה השנתית שפנתה אל אזרחי ארצות הברית והפך אותה למגילת כבוד בינלאומית לכבודו של הרבי אשר בה קוראים ראשי מדינות ברחבי תבל לכל אזרחיהן לנהוג לפי עקרונות הצדק והיושר המיוסדים על אמונה בבורא עולם ומנהיגו. המגילה הועברה דרך השגרירים באו"ם למדינותיהם בבקשה לשמור ולעשות. ואכן בעידודם הנמרץ של השלוחים שבכל מקום חתמו ראשי מדינות על הצהרות פומביות שבהן קראו לאנשי מדינתם לקיים את שבע המצוות שציווה בורא עולם לאנושות!

בזמן מלחמת המפרץ התבטא הרבי באחת ההתוועדויות על גוי ששולח טיל לארץ הקודש וגוי אחר מחסידי אומות העולם שולח טיל ("פטריוט") ומיירט אותו. כלומר שהרבי הגדיר את צבא הקואליציה של האומות שנלחמו נגד סאדם חוסיין כחסידי אומות העולם!

לפני שרייגן  עמד לצאת לפגישתו הראשונה עם גורבצ'וב, שהיה אז המנהיג החדש ברוסיה, שלח אליו הרבי את אחד הסנטורים היהודים ובקשו שבפגישתם ישוחח אודות שבע מצוות בני נח, וכמתחייב מכך להקל מעולו על נתיניו. וראה זה פלא לאחר שבמשך שנים רבות לא עלה בידי איש להשפיע על שליטי הקרמלין – קם הדבר והיה. כלומר שבדרך הטבע פעלה שיחה זו בשליחות הרבי את השינוי הגדול ברוסיה!

פרסום תגובה חדשה

test email