תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
פרשת קדושים לילדים – אהבת ישראל יסוד התורה כולה
הקראת כתבההַתּוֹרָה בְּפָרָשָׁתֵנוּ, פָּרָשַׁת קְדוֹשִׁים, מְצַוָּה עָלֵינוּ – "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ".
וְאָכֵן אָנוּ מְצֻוִּים לֶאֱהֹב כָּל יְהוּדִי כְּמוֹ שֶׁאָנוּ אוֹהֲבִים אֶת עַצְמֵנוּ!
מִצְוָה זוֹ הִיא הַיְּסוֹד לְכָל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ וְעַל פִּי הִלֵּל הַזָּקֵן זוֹהִי כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ.
מִצְוָה זוֹ מְעוֹרֶרֶת תְּמִיהָה:
הֲרֵי בְּאֹפֶן טִבְעִי אֲנַחְנוּ קְרוֹבִים יוֹתֵר לְעַצְמֵנוּ וְלָכֵן אוֹהֲבִים אֶת עַצְמֵנוּ,
אָז אֵיךְ יִתָּכֵן שֶׁנַּרְגִּישׁ אֶת הַזּוּלַת וְנֹאהַב אוֹתוֹ כְּמוֹ אֶת עַצְמֵנוּ?
הַתּוֹרָה מְגַלָּה לָנוּ סוֹד מְעַנְיֵן כְּדֵי לַעֲזֹר לָנוּ לֶאֱהֹב אֶת הַזּוּלַת.
עַל פִּי פְּנִימִיּוּת הַתּוֹרָה, נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל בְּשָׁרְשָׁן לְמַעְלָה הֵן נְשָׁמָה אַחַת,
וְרַק כַּאֲשֶׁר יָרְדוּ לְמַטָּה כְּדֵי לְהִתְלַבֵּשׁ בְּגוּפִים הֵן כְּאִלּוּ נִפְרְדוּ זוֹ מִזּוֹ.
וּבֶאֱמֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל הֵם אַחִים מַמָּשׁ, שֶׁהֲרֵי כֻּלָּם בָּנִים שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.
וְאִם אֲנַחְנוּ אַחִים בְּנֵי אוֹתוֹ אַבָּא, מוּבָן שֶׁנְּטוּעָה בָּנוּ אַהֲבָה טִבְעִית לָאַחִים שֶׁלָּנוּ,
כְּמוֹ שֶׁיֵּשׁ לָנוּ אַהֲבָה טִבְעִית לַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁהוּא אַבָּא שֶׁלָּנוּ,
אֶלָּא שֶׁלִּפְעָמִים הָאַהֲבָה הִיא נִסְתֶּרֶת וְצָרִיךְ לְעוֹרֵר וּלְגַלּוֹת אוֹתָהּ.
אִם כֵּן, עַם יִשְׂרָאֵל הֵם נְשָׁמָה אַחַת גְּדוֹלָה שֶׁמִּמֶּנָּה נִפְרְדוּ נְשָׁמוֹת לָרֹב, אֵיבָרִים רַבִּים!
כָּל יְהוּדִי הוּא פְּרָט אֶחָד בַּנְּשָׁמָה הַגְּדוֹלָה שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל.
וְכֻלָּם בְּיַחַד מַתְאִימִים זֶה לְזֶה וּמִתְחַבְּרִים זֶה עִם זֶה
גַּם בְּגַשְׁמִיּוּת וְגַם בְּרוּחָנִיּוּת כְּמוֹ גּוּף אֶחָד.
לָכֵן כָּל טוֹבָה שֶׁיְּהוּדִי עוֹשֶׂה עִם חֲבֵרוֹ הוּא עוֹשֶׂה לְעַצְמוֹ,
וְאִם חֲלִילָהּ הוּא פּוֹגֵעַ בַּחֲבֵרוֹ הוּא פּוֹגֵעַ בְּעַצְמוֹ!
וּכְמוֹ יַד יָמִין הַפּוֹגַעַת בְּיַד שְׂמֹאל שֶׁהִיא פּוֹגַעַת בָּאָדָם עַצְמוֹ,
כִּי הָאָדָם עַל כָּל אֲבָרָיו הוּא גּוּף אֶחָד בַּעַל נְשָׁמָה אַחַת.
וְאִם נַמְשִׁיךְ לְהִתְבּוֹנֵן בְּעִנְיַן אַחְדוּת יִשְׂרָאֵל הַמְּחַיֶּבֶת אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל,
נִרְאֶה שֶׁלְּכָל נְשָׁמָה יֵשׁ מַעֲלָה מְיֻחֶדֶת כְּמוֹ שֶׁלְּכָל אֵיבָר בְּגוּף הָאָדָם יֵשׁ תַּפְקִיד מְיֻחָד.
הָעַיִן – תַּפְקִידָהּ לִרְאוֹת, וְהָאֹזֶן – תַּפְקִידָהּ לִשְׁמֹעַ, וְהָרַגְלַיִם – לָלֶכֶת וכו',
וְכָל אֵיבְרֵי הָאָדָם מְסַיְּעִים לוֹ בַּעֲבוֹדָתוֹ בָּעוֹלָם הַזֶּה.
כָּךְ לְכָל יְהוּדִי יֵשׁ תַּפְקִיד מְיֻחָד וּמַעֲלֶה מְיֻחֶדֶת מִשֶּׁלּוֹ שֶׁאֵין בְּמִישֶׁהוּ אַחֵר.
וְכָל אֶחָד הַמְּמַלֵּא אֶת תַּפְקִידוֹ עוֹזֵר לְעַם יִשְׂרָאֵל בִּכְלָלוּתוֹ וּלְכָל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ,
עַל כֵּן צָרִיךְ לָתֵת לְכָל יְהוּדִי אֶת הַכָּבוֹד הָרָאוּי לוֹ.
אָמְנָם יֵשׁ נְשָׁמוֹת גְּבוֹהוֹת וּנְשָׁמוֹת נְמוּכוֹת אוּלָם לָנוּ אֵין הֲבָנָה בָּזֶה,
וְיִתָּכֵן שֶׁמִּי שֶׁנִּרְאֶה לָנוּ פָּשׁוּט וְנָחוּת נִשְׁמָתוֹ גְּבוֹהָה בְּיוֹתֵר.
וּבְכָל אֹפֶן מִכֵּיוָן שֶׁלְּכָל יְהוּדִי יֵשׁ מַעֲלָה מְיֻחֶדֶת מִשֶּׁלּוֹ, בָּזֶה הוּא נַעֲלֶה מִמֶּנִּי,
כִּי בִּי אֵין אֶת הַמַּעֲלֶה שֶׁלּוֹ וְלָכֵן רָאוּי שֶׁאֵתֶּן לוֹ כָּבוֹד מְיֻחָד.
וְתָמִיד יֵשׁ לִזְכֹּר שֶׁכָּל יְהוּדִי הוּא אָח שֶׁלִּי, וְאֵין זֶה מְשַׁנֶּה אִם הוּא אֲחִי הַגָּדוֹל אוֹ אֲחִי הַקָּטָן.
וּכְמוֹ אַחִים בְּמִשְׁפָּחָה שֶׁיֵּשׁ בֵּינֵיהֶם אַהֲבָה טִבְעִית שֶׁצָּרִיךְ לְעוֹרֵר אוֹתָהּ כָּל הַזְּמַן.
אָז הָבָה נִשְׁתַּדֵּל לְבַטֵּל אֶת הָאָנוֹכִיּוּת שֶׁלָּנוּ לִפְנֵי אַחֵינוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל,
כָּךְ נוּכַל לְקַיֵּם אֶת מִצְוַת אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל בְּפַשְׁטוּת וּבְקַלּוּת,
וּנְבַטֵּא אֶת אַהֲבָתֵנוּ בְּאַחְוָה וְשָׁלוֹם וְרֵעוּת,
וְנַעֲשֶׂה נַחַת רוּחַ לְאַבָּא שֶׁל כֻּלָּנוּ – אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם!
שֶׁהוּא עַצְמוֹ אוֹהֵב אֶת כָּל אֶחָד מֵאִתָּנוּ כְּמוֹ אָב שֶׁאוֹהֵב אֶת בְּנוֹ יְחִידוֹ.
נְדַבֵּר עִם כָּל יְהוּדִי בְּחִבָּה וּבְנִימוּס וּנְדַבֵּר עָלָיו רַק דְּבָרִים טוֹבִים,
וְאִם נִרְאֶה לָנוּ שֶׁמִּישֶׁהוּ אֵינוֹ מִתְנַהֵג כָּרָאוּי נְלַמֵּד עָלָיו זְכוּת,
וְתָמִיד נִשְׁתַּדֵּל לִגְמֹל חֲסָדִים בִּמְסִירוּת נֶפֶשׁ.
כָּךְ נִזְכֶּה לְקַיֵּם אֶת מִצְוַת אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל שֶׁהִיא כְּלָל גָּדוֹל בַּתּוֹרָה,
וְזֶה יַעֲזֹר לָנוּ בִּשְׁמִירַת כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ.
וּבִזְכוּת זֶה נִגָּאֵל גְּאֻלָּה אֲמִתִּית וּשְׁלֵמָה מִיָּד מַמָּשׁ.
פרסום תגובה חדשה