מיד קם ר' שמואל מונקעס ממיטתו… התיישב מול בעלי הבית והסביר להם את המשמעות הפנימית העמוקה שבאמירת סליחות. על הדרגה הגבוהה של בעלי תשובה הנעלית מדרגת צדיקים גמורים, על הנשמה ששבה למקורה ושורשה על ידי התשובה, על הנחת רוח שיש לקב"ה מבעלי תשובה, ועל המשמעות המיוחדת של הפסוק: "למעשה ידיך תכסוף".
לאחר ההסבר הזדרז לצאת עם בעל הבית לבית הכנסת
ואמר את הסליחות בחרדת קודש ובכוונה עצומה.
חויית אמירת הסליחות בירושלים של פעם היתה קשורה בהתעוררות תרתי משמע, גם התעוררות רוחנית וגם באיש המעורר ישנים בהשכמה, בבחינת "עורו ישנים והקיצו מתרדמתכם".
ניגון זה המופיע בסוף הסליחות בלשון הארמית משמעו, הרחמן העונה לעניים עננו. הרבי לימד ניגון זה בשמחת תורה תש"כ ואמר שיש לשיר ניגון זה במתינות מתוך תחנונים ואחר כך בשמחה מתוך ביטחון. חנה אמו של הרבי אמרה שזהו ניגון של אביה.
תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
הגיע הזמן להפוך את שנאת חינם לאהבת חינם. מה הבעיה לאהוב אהבת חינם הרי אין זה עולה כסף. ומי לא אוהב דברים חינמיים. חיוך אינו עולה כסף, הסברת פנים אינה עולה כסף וכו'.
אם הינך רוצה ללמוד על רגל אחת מהו עניינה של חסידות חב"ד (חכמה בינה דעת)?... מהי עוצמתו של "רבי"?... מהי מעלת 770?... מנין שואבים חסידי חב"ד את הכוחות שלהם לאהבת ישראל ולעבודת ה' במסירות נפש ובשמחה שאין לה אח ורע?... למד קונטרס בית רבינו שבבבל.