תוכנה של כריתת ברית בין שני אוהבים הוא שבכל מצב שייווצר, אף כשלא יהיה כל בסיס וטעם לאהבה ואף יהיו גורמים להיפוכה של אהבה, גם אז תתקיים האהבה בתקפה. זה המיוחד בכריתת ברית (הרבי בשיחת פרשת מטות מסעי תשט"ז).
יום-כיפור
שְׁאֵלוֹת הַחִידוֹן
1. מַהוּ עִנְיָנוֹ שֶׁל יוֹם כִּפּוּר?
2. מַה פֵּרוּשׁ "עִצּוּמוֹ שֶׁל יוֹם מְכַפֵּר"?
3. אֵיךְ יִתָּכֵן שֶׁ"עִצּוּמוֹ שֶׁל יוֹם יְכַפֵּר"?
א. 1) מֵאֵיזוֹ פָּרָשָׁה בְּתוֹרָהּ קוֹרְאִים בְּיוֹם כִּפּוּר?
2) בְּאֵיזֶה פִּיּוּט פּוֹתְחִים בְּרֹב קְהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל אֶת תְּפִלַּת נְעִילָה?
ב. עַל אֵיזֶה סוּג עֲבֵרוֹת אֵין יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר?
ג. 1) בְּאֵיזוֹ בְּרָכָה מְבָרְכִים אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ בְּיוֹם כִּפּוּר?
כוחה של פגישה אחת עם שליחה של הרבי ביום כיפור בזמן תפילת נעילה
עיקר עבודת התשובה – השיבה לשם היא לצאת מהגדרים הטבעיים שלנו. לא לטבוע בטבעים שלנו, לא להיכנע לטבע החיצוני שבנו אלא *לחשוף את המציאות הפנימית שהיא מעל הטבע*.
חֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב חָל לְאַחַר תִּשְׁעָה בְּאָב. לָכֵן יוֹם זֶה מַבִּיעַ אֶת הָעֲלִיָּה הַנּוֹבַעַת מֵהַיְּרִידָה, שֶׁכָּל עִנְיַן הַגְּאֻלָּה הוּא צְמִיחָה מֵחֻרְבָּן דַּוְקָא.
תוקפו של נס פורים היה שנדדה שנת המלך מלכו של עולם. לפני זה היו ישראל במצב של ישנו מן המצות ולכן פעלו ענין השינה למעלה. אבל אחרי המסירות נפש שלהם, שנת מלכו של עולם נדדה ממקומה.
היכולת לסלוח מעידה על טיב הקשר. הרצון למחילה מעורר את העניין בפועל. כאשר יש רצון להגיע למושג של "מחילה", הקב"ה כבר מסייע בעניין!
מדוע האוכל ושותה בתשיעי (ט' תשרי), כאילו התענה תשיעי ועשירי (ט' תשרי וי' תשרי)? כי לאכול לשם שמים קשה הרבה יותר מלצום לשם שמים (המלבי"ם)